Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Microsoft har smertelig fått erfare at det er svært dyrt å utvikle egne produkter. Det vil ta tid å få Surface til å bli en lønnsomt produkt, og da må nok salget også heves betraktelig. (Ill.: Microsoft)

– De har tapt 10 milliarder kroner på Surface

Og heller ikke sommer-kvartalet går det rette vei.

Microsoft har tapt penger på Surface hvert eneste kvartal.

Omsatte for over 2 milliarder kroner, men…
Det har seg slik at Microsoft i andre kvartal i år ikke har opplyst om de komplette Surface-tallene (til forskjell fra de to forgående), kun hvor stor omsetningen har vært

Heldigvis har Computerworld gravd i tallene.

Ifølge Microsofts tall levert amerikanske myndigheter omsatte Surface for 409 millioner dollar (2,5 milliarder kroner) i årets andre kvartal som ble avsluttet 30. juni.

Les også: DInSide.no’ test av Surface Pro 2.

R&D, produksjon og markedsføring er ikke gratis
Det er en god del penger det, men problemet er at kostnadene er så mye høyere:

Hele 772 millioner dollar (4,8 milliarder kroner), ifølge samme blekke.

«Selv om de har klart å fordoble salget siden samme kvartal i 2012, må de altså bokføre et tap på 39 millioner dollar (238 millioner kroner) for Surface-brettene. Surface 1 RT er forsatt i salg, men selskapet senket prisen til 299 dollar (1800 kroner)», skrev ITavisen.no i januar i år.

Les også: Hevder Microsoft skjulte dårlige Surface-tall.

Tap, tap, tap
Dermed ender Microsoft opp i andre kvartal med et tap på 363 millioner dollar (2,2 milliarder kroner) – det er det største negative kvartalstallet siden nettbrettet ble lansert på tampen av 2012.

Ser vi hele Surface-prosjektet under ett har Microsoft tapt intet mindre enn 1,7 milliarder dollar (10,6 milliarder kroner) på Surface siden lanseringen i oktober 2012.
 

Kilde:
Computerworld

Stikkord: Microsoft, surface