Annonse


– Alt avhenger av timingen hans

Ferske tall fra IDC avslører at Samsung og Apple fortsatt er størst, men de kinesiske selskapene begynner virkelig å bli farlige.

Noe negativt for begge
Begge de to er fortsatt kongene på haugen, og kommer sikkert til å være det en god stund fremover, men faktum er at Samsung har gått tilbake fra sine 32,3 prosent de hadde i samme periode i fjor, til under 26 prosent i år.

Også Apple går tilbake fra 13 prosent til 11,9 prosent i markedsandel – dette selv om de har økt salget med 12,4 prosent.

Samsung er det eneste selskapet som går tilbake i forhold til samme periode (andre kvartal) i fjor. Huawei og Lenovo kommer ut som de største vinnerne. (Ill.: IDC)

Negativt for Samsung
Men hvorfor sliter Samsung? IDC oppsummerer som følger:

Annonse


«Samsung solgte millioner av Galaxy S5 dette kvartalet, selv om denne ble kritisert. Samtidig selger billigere alternativer som  S4 og S3 godt.

Til sammen mistet Samsung syv prosent markedsandel i forhold til ett år siden. Dette selv om de har en av de største produkt-portefølfene av alle OEM-ene.

For å kunne bevare sin posisjon på toppen, må Samsung fokusere på å styrke seg i marked dominert av lokale merkevarer.»

Alle venter på en større iPhone
Andre kvartal er ikke et typisk godt kvartal for Apple, fordi selskapet alltid lanserer nye mobiler på høsten. Derfor avventer også kundene, spesielt i år fordi det kommer en større iPhone (4,7″).

«Apples andre kvartal er alltid dårlig, men enda mer i år fordi iPhone 6 kommer, noe som innebærer at kundene holder pusten mens de venter på større skjermer.

Apple kan fortsette å nyte suksess i BRIC-markedene (Brasil, Russland, India og Kina), noe som er et godt tegn på at de har skaffet seg fotfeste i voksende markeder.

Grunnet den store etterspørselen kan tredje kvartal bli en tørke eller en flom, avhengig av timingen av den neste lanseringen.»

Huawei tar av
Uansett: Skal man snakke om fremgang er det ingen som er i nærheten av kinesiske Huawei som virkelig har tak i sitt hjemmemarked.

De økte nemlig smartmobilsalget med smått utrolige 95,1 prosent i 2013.

Smartmobil-salg per andre kvartal 2014 (markedsandel i parentes):

1. Samsung: 74,3 millioner (25,2 prosent)
2. Apple: 35,1 millioner (11,9 prosent)
3. Huawei: 20,3 millioner (6,9 prosent)
4. Lenovo: 15,8 millioner (5,4 prosent)
5. LG: 14,5 millioner (4,9 prosent)

 

Kilder:
IDC
BusinessWire

Annonse