Annonse


– Det er jo bare tåkeprat

Microsoft toppsjef Satya Nadellas lange brev til sine 127 000 ansatte ble godt mottatt av pressen, men tenkte vi ikke godt nok gjennom hva som egentlig ble sagt?

– Hæ…?
For hva er det han egentlig prøver å si, om noe?

Er alt bare generelt tåkeprat for å skjule smertelige endringer (oppsigelser) selskapet er nødt til å komme seg gjennom for å se lyset på den andre siden?

Mangeårig Silicon Valley-journalist Jean-Louis Gassée har sammen med kollega Frédéric Filloux tatt et dypere dykk ned i den over 3000 ord lange teksten. Dette er hva de fant.

Annonse


Les også: Slik er den nye Microsoft-sjefen.

Tannløst?
De to hevder Nadella serverer et langt brev proppfulle av tannløse generaliteter, og bruker denne delen som eksempel:

«Vi har klarhet i formålet om å styrke hvert individ og organisasjonen til å gjøre mer, og oppnå mer.

Vi har de rette evnene til å gjenoppfinne produktivitet og plattformer for mobil og sky-først verdenen.

Nå må vi bygge den rette kulturen for å dra nytte av vår store mulighet, og endringskulturen starter med en person om gangen.»

Det Nadella skal ha skryt for er at det ikke er særlig vanskelig å lese mellom linjene at det bare er å godta endringene som kommer, eller finne noe annet å gjøre.

Journalistenes ønskebrev
De to har også, som
eks-medarbeideren under, laget brevet de ønsker Nadella egentlig hadde skrevet:

«Dette er begynnelsen på vår nye finansår 2015 – og på en ny æra i Microsoft. 

Jeg har gode nyheter og dårlige nyheter. Den dårlige nyheten er det gamle enheter og-tjenester mantraet ikke fungerer. 

For eksempel: Jeg har bestemt at vi vil aldri tjene penger i form av nettbrett eller smarttelefoner. 

Skal vi fortsette å late som vi er «all in» eller skal vi se virkeligheten i øynene og gjøre den smertefulle beslutningen om å trekke oss ut, slik at vi kan bruke våre ressurser – inkludert vår integritet – i å kjempe en kamp vi kan vinne?

Med støtte fra Microsoft-styret har jeg valgt det siste.

Vi vil gjøre vårt ytterste for å minimere smerten som naturligvis vil oppstå fra denne endringen. Spesielt vil vi tilby generøse overgangsordninger inn og ut av selskapet til bekymrede «Microsoftians» og tidligere «Nokians».

Den gode nyheten er at vi har enorme ressurser til å være en betydelig aktør i den nye verdenen av sky-tjenester og «Native Apps» for mobile enheter.

Vi lar de første omgangene av dette spillet passere oss, men dette stikket gir oss energi. Et eksempel på en slik satsing er den raske spredningen av Office-programmer – og relaterte sky-tjenester – på noen og alle mobile enheter.

Alle Microsoft Enterprise og forbruker produkter/tjenester vil følge etter, inkludert Xbox.

Jeg innser at dette vil forstyrre status quo og beklager smerten som kommer. Vi har et valg: Å endre oss, eller endres.

Følg med.»

Dette mener en tidligere Microsoft-ansatt
Men hva med folk som ikke har som jobb å mene noe om alt mulig? Greg Cox er tidligere Microsoft-medarbeider (over seks år i mobil-delen av selskapet), og dermed den perfekte personen å spørre om Nadellas laaange brev.

Cox sluttet nemlig i selskapet etter å ha blitt svært frustrert over at de riktig tingene ikke ble gjort. 

Han var som mange andre positiv til brevet først, og trodde Microsoft endelig hadde funnet sin visjon, men det var til han leste Gassée og Filloux’ artikkel.

Ifølge Cox er det nemlig lett for ham, som tidligere ansatt i selskapet, å dekode slik sjefsbrev automatisk – det er nemlig helt vanlig for Microsoft-sjefer å skrive så lange, og ofte noe tåkete, brev proppfulle av selvsagtheter.

– Dette burde han ha sagt
Ifølge Cox kan de over 3000 ord lange brevet ha blitt kuttet til 380 ord etter å ha tenkt seg om, og istedet kjapt stadfeste og oppsummere hva selskapet egentlig skal gjøre fremover, og ikke begrave visjonen.

«I Apple har verden et selskap som handler om enkelhet. Et selskap som har i sitt DNA at ting skal være vakkert og lett å bruke. Men verden trenger også et selskap som handler om produktivitet.

Microsoft er det selskapet.

Vårt DNA handler om å få ting gjort og å designe produkter som hjelper folk til å få ting gjort. Noen ganger er disse produktene mindre vakre og mer kompliserte, men de gjør mer. Vi gjør mer. Det er hvem vi er.

Vår feil har tidligere vært å tro at vi trengte å skifte fokus fra bedrifter til forbrukere, og at vi kunne gjøre dette skiftet med de samme grunnleggende strategier som før, og ved å fortsette å satse tungt på vårt klient-OS. 

Denne tilnærmingen tok oss bort fra våre styrker og satte tankegangen fast i fortiden. 

I stedet vil vi gjøre tre ting.»

Les om de tre tingene her.

 

Kilder:
Monday Note
Expletiveinserted

Annonse