Annonse


Derfor strømmer pengene til Yo

Forrige fredag hadde vi æren av å gjøre det det norske folk oppmerksom på Yo, en app som rett og slett ikke gjør noe annet enn å sende ordet «yo» fram og tilbake mellom brukerne.

Dumme folk og pengene deres…
Det høres unektelig ut som den dummeste ideen siden Bonsai-katten (uten sammenligning for øvrig).

Men faktum er at noen der ute (noe som får oss til å tenke på det erkebritiske uttrykket «a fool and his money are soon parted» – en idiot og pengene hans skiller fort lag) har investert over sju millioner kroner i appen, så det er liten tvil om at det finnes forventninger om at dette skal ta av.

Slenger telefonen i veggen
Den barmhjertig kortvarige Yo-feberen i forrige uke bare ført til at folk avinstallerer appen i desperasjon over å bli overrent av Yo-er fra nær og fjern og i verste fall kaster mobilen veggimellom.

Annonse


Og så langt er den eneste virkelige nyttige funksjonen vi har sett et tillegg som varsler hver gang det scores mål i fotball-VM (abonner på kontoen WORLDCUP).

– Ringvirkninger for en hel industri
Men mer kan komme, ifølge håpefulle teknologiinvesterer som The Verge har prøvd å lese tankene til.

De mener å se en helt ny måte å bruke telefonen på som kan gi store ringvirkninger for en hel industri.

Lett å koble seg av og på
For eksempel er Yo ikke bare absurd enkel i seg selv. Appen er også den aller enkleste måten å koble seg av og på push-meldinger på vi har sett så langt.

I dag er jo låseskjermene på mobilene våre fulle av komplekse budskap fra nettaviser, chatteklienter og sosiale nettverk.

Det du egentlig venter på
Men hva med den meldingen du egentlig venter på, som at du kom inn på skolen du søkte på, at kjæresten din svarer ja til på frieriet ditt eller at du har fått drømmejobben i konkurranse med 30 andre velkvalifiserte?

Du tenger bare et «yo».  Ikke noe svært sosialt nettverk som Facebook, der alle ytrer seg om alt og alle i hytt og pine. Ikke masse utenomsnakk i en høytidelig e-post nå det du egentlig vil ha er et entydig, positivt svar.

Kommersielle muligheter
De kommersielle mulighetene er mange. Bare tenk på artisten som vil meddele fansen at nå er låten deres endelig ute på Spotify? De (eller Spotify) trenger bare å sende et «yo».

For ikke å snakke om mobilprodusenten som endelig har klargjort siste modell for butikken. Eller bilselgeren som endelig har fått inn modellen du har siklet på i månedsvis, men som han ikke kunne skaffe deg før nå.

Bare til viktige ting
Dette vil med andre ord gå seg til. Du vil kutte ut venner som sender «yo» bare som et «hei». De har ikke skjønt greia.

Et «yo» vil komme til å bety noe virkelig viktig. Det er et ord for vendepunktene i livet og det som du virkelig har grunn til å juble over.

Jo mindre informasjon, jo bedre, tenker utvikleren Or Arbel og de som sender ham penger. Less is more. En jubel-app er hva verden trenger.

 

 

 

 

 

Annonse