Annonse


Har du ingenting å melde?

Av og til er det sånn at vi har veldig lyst til å si noe, men ikke helt klarer å formulere det.

Eller så er det slik at vi ikke har noe å si i det hele tatt, men liksom synes vi må.

Da er «Yo» ordet, mener Or Arbel.

«Greia» akkurat nå
Arbel har startet Yo som en åprilspøk i San Francisco-området, der store deler av den innovative IT-industrien i USA fortsatt holder til.

Annonse


Og selv om han bare er én enkelt mann med en app, har Yo raskt blitt en «greie» i Silicon Valley. Og et selskap i millionklassen også, samme sted.

Sammenhengen viktigst
Så mye av en greie at noen allerede påstår at de har greid å hacke systemet, noe om vel er bortimot det største komplimentet du kan få på de kanter (skal være fikset nå).

«Content is king» (innholdet er konge), er slagordet for store deler av medieindustrien.

«Context is king» (sammenhengen er konge), mener Or Arbel.

Helgardering
For eksempel er det stor forskjell på å sende et «Yo» til en kamerat og til en person du kunne tenke deg å ha mer intim, fysisk forbindelse med.

Samtidig er selve ordet nøytralt, slik at du fortsatt kan ha ditt på det tørre om sistnevnte (sex-objektet, altså) skulle vise seg å ikke være interessert.

Sender «yo» for hver scoring
Et «Yo» under en fotballkamp får en helt annen betydning enn et «Yo» etter et godt eksamensresultat.

Og når vi først snakker om fotball (noe vel de fleste gjør i disse dager), så kan du sette opp Yo til å sende melding hver gang det scores mål ved å knytte konten til «World Cup».

Flere slike muligheter finnes, og stadig flere kommer til. Det er i grunnen bare fantasien som setter grenser.

Keiserens klær?
Og sånn kan vi fortsette, helt til noen rekker opp hånda og sier: – Men kan vi ikke bare sende et «Yo» på vanlig måte via Twitter eller Facebook, eller rett og slett som en sms (Yo bruker alle tre)?

Nei, så enkelt er det nok ikke. For når noe har blitt et fenomen i den unge, teknologiske eliten, er det ikke lov å påpeke at keiserens klær er gamle, eller kanskje ikke sitter på ham i det hele tatt.

50 000 brukere
Og mangel på entusiasme mangler det ikke på, selv om noen grinebitere prøver å ødelegge ved å fortelle at dette verken er nytt, genialt eller spesielt morsomt.

Yo har nå over 50 00 aktive brukere, så så langt har disse sendt fire millioner yo-er til hverandre.

Noen påstår til og med at appen forandret livene deres.

Investerte 7,3 millioner
Og pengene strømmer inn. Så langt har investorer spyttet inn 1,2 millioner dollar (om lag 7,3 millioner kroner).

Ikke dårlig når man tenker på at hele greia startet som en aprilspøk.

PS. Nå gjenstår det bare å få vennekretsen til å installere Yo-appen (lage kampanje på Facebook og Twitter, samt plage hele telefonboka med tekstmeldinger). Så langt har jeg bare funnet en (1) jeg kjenner, og han jobber som teknologijournalist han også…

Kilder:
JustYo
Techcrunch

 

Annonse