Annonse


Dette er ikke lenger lov

Hittil skal det ikke ha vært noe problem verken å tilby video-titting mot bonuspoeng, rabatt for deling på sosiale medier eller markedsføring av tredjeparts-apper.

Strammer til
Men i det siste har utviklere begynt å merke at Apple strammer grepet.

Flere har nå opplevd å bli utestengt fra App Store nettopp på grunn av at de gjør noen av tingene som er nevnt ovenfor.

Henviser til to paragrafer
Apple henviser til disse to paragrafene (vår oversettelse) i sitt regelverk:

Annonse


2.25 Apper som viser andre apper enn din egen for salg eller markedsføring på en måte som ligner på eller kan forveksles med App Store vil bli avvist dersom de ikke er laget for å møte et bestemt behov (f.eks. helse, flytransport, tilgjengelighet for funksjonshemmede etc.) eller gir vesentlig tilleggsverdi for en spesifikk kundegruppe.

3.10 Utviklere som forsøker å manipulere eller lure brukeranmeldelser eller listeplasseringer i App Store med falske eller betalte anmeldelser eller som bruker hvilke som helst andre upassende metoder vil bli fjernet fra iOS-utviklerprogrammet.

– Men de ble jo godkjent før!
Flere utviklere er fortørnet over at apper som tidligere har blitt godkjent flere ganger nå plutselig blir avvist.

En utvikler med signaturen «Dan» skriver på stackoverflow.com:

– Nylig la jeg inn en gratis og Pro-versjon av kode jeg har lagt inn fire ganger før (dette er en utseendemessig oppdatering). Ingenting i koden har blitt endret siden de andre ble lagt inn og godkjent, bare grafikken. Så jeg trodde at det samme ville skje denne gangen. Men nei. Apple avviste appene.

Og slik svarte Apple
Dan ba naturlig nok om en forklaring, og fikk denne av Apple:

2.5-avvisingen henger sammen med markedsføring av apper som ikke er dine egne. Det vedlagte skjermbildet viste et EA-spill merket «gratis spill».

I tillegg henger 3.10-avvisningen sammen med at du tilbyr rabatt i spillet mot å se på videoer av andre apper, laget av andre utvikler enn deg selv.

– Annonsenettverkenes skyld
Dan svarte på dette ved å påpeke at det er annonsenettverkene som markedsfører spill i andres apper, og at Apple i så fall burde ta en prat med disse.

Samtidig mener han at å gi folk rabatt mot å se på en video ikke kan karakteriseres som lureri eller manipulering.

Kilder:
Techcrunch.com
stackoverflow.com
Gizmodo.com

Annonse