Annonse


Nvidia: – Vi må komme oss videre

Til Cnet har Nvidia-sjef Jen-Hsun Huang avslørt at selskapet dropper drømmen om verdensherredømme på de minste dingsene.

Nvidia leverte brikker til de to første Surface RT-brettene, men nå ryktes det at Qualcomm skal levere brikker til Microsofts kommende 8″ eller 10″-nettbrett – et produkt som måtte vike for Surface Pro 3 12″.

– Ja, men nei
Har selskapet gitt opp mobiler? Til det svarer 
Huang sånn passe typisk sjefs-avvikende, men det er lett å se skriften på veggen:

«Strategien har endret seg, men det er ikke helt riktig. Grunnen til det er dette er at vi første og fremst ser at mobilitet ikke bare handler om mobiler.

Annonse


En av de viktigste mobile enhetene er en telefon, men mobil-teknologi revolusjonerer produkter over alt. Det kommer til å revolusjonere TV-er. Det kommer til å revolusjonere, selvsagt, datamaskiner. 

Men det kommer også til å revolusjonere spill, biler (Tegra er å finne i biler fra Tesla, Audi og Lamborghini), og alle slags ting.

Vår strategi er å fokusere energien på segmentet med mobiler hvor vi kan gi størst verdi. Området hvor vi kan legge mest mulig verdi er visuell databehandling, grafikk, GPU-er osv.»

Dedikerte spill-maskiner, håndholdte og TV-er
Huang forstår nå at ikke alle mobiler trenger rå GPU-kraft, og at strategien går i retningen håndholdte spillmaskiner (som deres eget produkt Shield), og nettbrett med gaming-fokus.

For selskapet er Android viktig, også fordi OS-et er å finne i strømme-bokser.

Det er èn måte å flytte spilling fra konsoller til TV-en på, og håpet er selvsagt at TV-en skal ha en Nvidia-grafikkbrikke.

Hva med high-end-markedet? Der tilbyr Nvidia skjermkort til over 7000 kroner. Hvem kjøper egentlig slike kort? Hvor mange avslører han selvsagt ikke, men han avslører at de som kjøper et GTX Titan Z-kort oppgraderer hvert år.

Les også: Dette skjermkortet koster 18 000 kroner.

– Dette er vi ikke
Vi tok en kjapp titt på Tegra 4i på en prototype-mobil under CES 2013, altså et uferdig produkt den gang, og ei heller noen suksess i 2014. Det var lett å merke at fokuset ikke lå der:

«Tegra 4i var ikke et suksess for oss. Jeg vil si at når vi først startet med dette, så trodde vi det ville være en stor mulighet for oss å levere 4G på inngangsmodeller, «mainstream»-mobiler, og å integrere vår app-CPU.

Jeg mener at mobil-segmentet har blitt veldig kommodisert for alle på veldig kort tid. Det er ikke vår strategi å gå etter kommodiserte enheter.

Vår strategi er å fokusere på ytelse, «visual computing» og spill-orienterte enheter. Der vi kan levere masse av verdi.»

Skal ikke være billigst
Han forklarer at markedet er svært konkurransedrevet akkurat nå. Det handler om å levere de billigste brikkene til flest mulige modeller. Og i dette markedet, er allerede sterke og godt etablerte selskap Qualcomm, MediaTek og Broadcom.

«Pris er ikke vår differensiator.»

 

Kilde:
Cnet

Annonse