Hopp til navigasjon Hopp til innhold
En tydelig fornøyd Steve Jobs under introduksjonen av U2 iPod-en i 2004. (Ill.: Chuck Nacke/Alamy )

Designer avslører nøkkelen til Apples suksess

Knuser mytene.

100 dedikerte designere skaper produkt-eleganse for Apple, men det er bare en liten del av historien.

Spennende avsløringer
I et ferskt intervju avslører tidligere senior-designer hos Apple, Mark Kawano, hvordan Apple med så få dedikerte designere klarer å produsere produkter som for mange føles mer gjennomtenkte og raffinerte enn konkurrentenes.

Den største myten er at designerne i selskapet bestemmer alt, og gir ordre til de som har som oppgave å implementere maskin- og programvare. Det stemmer ikke.

Alle tenker som en designer
Hemmeligheten er at alle hos Apple tenker som en designer, og har stor respekt for hva Jony Ive og hans team prøver å få til. 

Dette skiller Apple fra Microsoft, Google, Samsung og alle andre selskap som kjemper om markedsandeler i samme bransje.

– En ingenør-kultur, ikke en design-kultur
For ikke bare er det utviklerne som bestemmer, det er en del av kulturen:

«Det er faktisk en ingeniør-kultur. Selskapet er strukturert slik at den verdsetter og støtter design.

Alle tenker på brukergrensesnitt og design, ikke bare designerne. Det er dette som gjør alt ved et produkt så mye bedre,» avslører Kawano.

Kvalitet, ikke kvantitet
Det er ikke nødvendigvis det at Apples designere er så mye bedre enn sine kolleger i konkurrerende selskap, men altså det faktum at alle i selskapet tenker som en.

Så selv om Google visstnok har 1000 designere, og kanskje flere, mens Facebook har hundrevis, er ikke dette nødvendigvis den eneste strategien, eller den mest vellykkede, for å lykkes med brukergrensesnitt og design-implementasjon i avanserte dingser.

Dette er noe Kawano har masse kunnskap om, ettersom han har vært i kontakt med mange design-team i de 500 største amerikanske selskapene etter at han forlot Apple.

Et større design team får input fra markedsførere
Nå som Steve Jobs er borte, kan det nok tenkes at den harde kjernen med designere som tar mange viktige valg, forsterkes.

Dette fordi mange av ideene kom fra Jobs selv: Det var derfor naturlig å ha et lite team som kunne spille ball med ham.

«Nå som Apple endrer seg til å bli et selskap med flere på toppen, så tror jeg det er logisk at design-teamet vokser på interessante måter.»

En av de interessante måtene dette gjøres på, er at Jony Ive har hentet inn markedsførere for å hjelpe til med nye design.

Første gang dette ble gjort var muligens iOS 7. Ifølge Fastcodesign er dette helt unikt for Apple, noe vi på ingen måte ha problemer med å tro.

Tilgjengelig og demokratisk, men med svært høye krav
Selvsagt avsluttes intervjuet i et forsøk på å få belyst Steve Jobs’ personlige egenskaper.

«Han var bare veldig tilgjengelig. Jeg prøvde hardt å få han til å gå foran meg i køen, men han ønsket aldri å gjøre slike ting.

Dette er også interessant: Han krevde veldig mye av deg, men når det kom til andre ting ønsket han å være veldig demokratisk, og å bli behandlet som alle andre.

Han kjempet stadig en kamp for å balansere disse rollene.»

 

Kilde:
Fastcodesign

Stikkord: Apple