Annonse


Derfor droppet de Surface Mini

Under gårsdagens Microsoft-pressekonferanse var mantraet: Surface Pro 3 kan erstatte laptopen og nettbrettet ditt.

Les også: Så mye koster Surface Pro 3 i Norge.

Skal ta MacBook Air
Men historien kunne vært annerledes. Ifølge Bloomberg skrotet nemlig Microsoft planene om et 8″-nettbrett i siste liten, og fokuserte kun på ett eneste produkt: Det nye 12″-nettbrettet som ble presentert som en MacBook Air-utfordrer.

Ryktet om en mini virket sannsynlig opp til siste minutt – kontrabeskjeden kom dagen før: Da hadde noen innad i Microsoft lekket til Computerworld at det ikke blir noen Surface Mini likevel.

Annonse


Stoppet i siste minutt
Selskapet hadde faktisk planer om å introdusere produktet under gårsdagens pressekonferanse i New York.

Microsofts mini-nettbrett ligger altså på kontorene til Microsoft i Seattle, men trolig vil verden aldri få se det.

Selskapet er ikke redd for å direkte-sammenligne mot konkurrende produkter. Skjermbilde fra Microsofts norske Surface Pro 3-side. (Ill.: Microsoft)

– Ikke annerledes nok
Satya Nadella og Stephen Elop bestemte sammen at produktet trolig ikke hadde klart å differansiere seg nok («
og trolig ikke ville bli en hit») mot godt etablerte produkter som iPad mini og Android-nettbrett med omtrent samme formfaktor – istedet valgte de å fokusere på ett produkt istedet for to.

Og ikke minst; Ikke nødvendigvis gå etter konsumer-nettbrett-markedet, men posisjonere 12″-produktet som en laptop-killer.

En modig avgjørelse. Hadde Ballmer gjort det samme?

Laptop-erstatter, ikke iPad-konkurrent
Likvel ble det etter pressekonferansen avslørt av Panos Panay, Surface-sjefen, at selskapet jobber med mindre modeller, men noe mer ville han ikke avsløre.

Microsofts ARM-satsing er altså vag etter gårsdagens pressekonferanse.

Fokus
Ved å skrote produktet tok Microsoft kanskje sitt viktigste strategiske valg siden Nadella ble sjef.

Hadde de valgt å krige mot Apple og Google, istedet for å finne sin egen nisjè, hadde kanskje overskriftene vært mindre fokuserte, og 12″-brettet hadde mistet sin tid i rampelyset. Ikke minst signaliserer det at Microsoft ønsker å ta bevisste valg, og ikke bare flomme markedet med «hit-and-miss»-produkter.

I første kvartal i år hadde Surface kun 1,3 prosent av nettbrett-markedet, mens mindre nettbrett (under 10″) stod for 53 prosent av alle salg i perioden, avslører tall fra IDC.

Kilde:
Bloomberg

Annonse