Annonse


Apple: – Vi har ikke peiling

Har du tidligere brukt iMessage, men har valgt å droppe tjenesten, bør du være klar over at meldinger kan forsvinne inn i et stort svart hull.

Grov feil
Det er tidligere Lifehacker-redaktør Adam Pash som endelig fikk Apple support til å bekrefte, per telefon, at det er problemer med at iMessage plutselig ikke lenger kan leveres til mottager om personen bruker andre enheter enn en iPhone, og er koblet fra iMessage-plattformen.

Problemet kan oppstå om man f.eks. går fra en iPhone til en Android-mobil.

Ved overgangen strykes ikke mobilnummeret fra iMessage-systemet på riktig måte, noe som kan forårsake at meldinger vil forsøkes å leveres via Apples system – det er selvsagt umulig om man bruker Android eller Windows Phone, og dermed blir meldingen aldri mottatt.

Annonse


Bekrefter at mange har problemer
Etter mye frem og tilbake fikk Pash endelig fjernet mobilnummeret fra Apple ID-en sin, men han får fortsatt ikke mottatt meldinger fra venner og bekjente med en Apple-mobil.

Apples supportperson bekreftet til Pash at mange som ringer inn har samme problem som han selv, og at selskapets teknikere jobber med å finne ut av det, men at de rett og slett ikke vet hvordan problemet skal løses – et problem som visstnok er å finne i hver enkelt iPhone, og ikke i nettet.

Det beste kan være å deaktivere iMessage
I tillegg varierer det fra person til person om feilrettingene som anbefales fungerer, eller ikke retter opp i problemene i det hele tatt. 

iMessage er fint fordi det er gratis, men kan bli et problem om du bruker en iPhone i tillegg til en Android eller en Windows Phone-mobil. Det beste kan være å skru av tjenesten om så er tilfellet, men husk å teste om alt fungerer som det skal.

 

Kilde:
Adam Pash

Annonse