Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Sponsede faner fungerer slik at det blir reklame i feltet som tidligere viste dine mest besøkte nettsteder. Bildet viser en tidligere versjon av Firefox, og ikke den kommende prøveversjonen. (Ill.: Mozilla)

Er dette spikeren for Firefox?

Satser på sponsede faner.

I begynnelsen av februar annonserte Mozilla at de ville satse på sponsede faner i nettleseren Firefox.

Frustrasjon og raseri
Mange trakk nok bare på skuldrene – de bruker kanskje Chrome  uansett.

Andre reagerte med frustrasjon og raseri.

Frykt for «juletre»
Nå har dagen kommet for å sjøsette prøveversjoner av den nye nettleseren, som gjennom sponsede elementer skal bringe friske penger inn i kassa.

Mange frykter at Firefox nå vil bli et kommersielt juletre med blinkende reklamer for østeuropeiske postordrebruder og nigerianske tilbud om rente- og avdragsfrie lån. 

Vil eksperimentere
– Det kommer ikke til å skje. Det er ikke slik vi er i Mozilla, skriver Mozillas Johnathan Nightingale på Mozillas offisielle blogg.

Nightingale sier at de i de kommende ukene vil eksperimentere for å se hva som fungerer, og at de gjerne mottar tilbakemeldinger fra brukerne om hva de synes.

Chrome vinner
I
følge tall fra NetMarketShare brukte 17 prosent av verdens nettbrukere Chrome og 14 prosent Firefox i april, mens 48 prosent fortsatt bruker en eller annen versjon av Internet Explorer.

I Norge er derimot bildet et helt annet, med Chrome som en mye klarere vinner. Blant ITavisens lesere bruker nå nesten 37 prosent Chrome, mens 16 prosent bruker IE og 15 prosent Firefox.

Stikkord: firefox, mozilla