Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Samsungs toppsjef Boo-Keun Yoon skal holde åpningstalen under IFA-messen i Berlin i september. (Ill.: IMAGO/All Over Press)

Samsung-sjefen skal åpne IFA

Og i år får de nytt bygg.

(Belek, Tyrkia): Googles toppsjef Eric Schmidt har gjort det. Det samme har Sony-sjefen Kazui Hirai og Fords toppleder Alan Mulally.

Høytidelig oppdrag
Vi snakker om det mest høytidelige oppdraget på den årlige elektronikkmessen IFA (Internationale Funkausstellung) i Berlin.

I begynnelsen av september i år er det Samsung-sjefen Boo-Keun Yoon sin tur. Det kunne IFA-sjefen Jens Heithecker stolt fortelle 300 journalister fra hele verden på en pressekonferanse i Belek, Tyrkia i helga.

Lanseringsplattform
Samsung har i flere år vært svært synlige på messen med flere store lanseringer. Både Galaxy Note 2, Galaxy Gear og flere andre produkter har blitt vist fram for første gang i Berlin.

Og i flere år har de lagt beslag på den enorme hall 20 ved inngangspartiet. I fjor hadde de i tillegg 1. etasje i hall nummer 5 lenger inn på messeområdet.

Nytt bygg
I år flytter de imidlertid til nybygget CityCube, som erstatter «romstasjonen» ICC.

Samtidig flytter konkurrenten Sony inn i Samsungs gamle lokaler i hall 20.

Hvem er størst?
Utbyggingen av messeområdet har ført til at det nå er 11 000 kvadratmeter større enn i 2010 – til sammen 145 000 kvadratmeter i 2013 og mellom en og to prosent arealtillegg i år.

Til sammenligning breier IFAs argeste konkurrent – CES-messen i Las Vegas i USA i januar hvert år – seg på 176 kvadratmeter.

Langt flere besøkende
I fjor fikk IFA besøk av 240 000, mens CES hadde 152 000 besøkende totalt. Det må likevel sies at IFA er en publikumsmesse, mens CES er rettet mot bransjen. 142 000 av de IFA-besøkende var bransjefolk.

I antallet utstillere er imidlertid CES størst. De hadde i år 3200, mens fjorårets IFA hadde under halvparten.

Viktigst i Europa
Interessen blant pressefolk er økende for begge messene. I fjor tiltrakk IFA seg 2360 journalister, mens årets CES trakk 6369 (inklusive bloggere).

Det er likevel liten tvil om at IFA har etablert som som den største og viktigste arenaen for forbrukerelektronikk og digital underholdning i Europa.

Samtidig mener de at timingen er riktigere enn for CES. I januar er det mye lenger til julesesongen enn i september.

Turen ble betalt av IFA/GFU/Messe Berlin.

 

 

 

 

Stikkord: ifa, ifa 2014