Annonse


iPad: 77,2 prosent

Chitika har samlet inn informasjon om bruken av titalls millioner nettbrett-merker i USA og Canada.

Hvilket nettbrett rapporterer mest netttrafikk?

Nesten 80 prosent
Dommen er slående: Veldig få bruker sine Android-nettbrett til å surfe. Apple eier samtlige konkurrenter med å håve inn 77,2 prosent av bruken i USA og Canada.

Chitika henter dataene via eget annonsenettverk – de samarbeider blant annet med Yahoo, og serverer annonser til nettsider store nok til å innta Alexa Top 10-lista, så datagrunnlaget bør være godt ivaretatt.

Annonse


Android som helhet større
Som vi meldte i går: Når det kommer til mobil- og nettbrett-plattformer er historien en annen; Medregnet alle Android-produkter og produsenter er Googles plattform mer brukt enn iOS i USA og de fem største EU-landene.

Samsung på en fjern andreplass
Nå hadde det vært interessant å se tall fra ikke-vestlige land, og Norden, for å sammenligne med USA og Canada.

Vi vet at Apple står sterkt i USA, men tallene overrasker likevel.

Selv om Samsung fortsatt er langt bak, vokser de faretruende fort sett fra Apples perspektiv: Fra april 2013 til april i år, økte de fra 4,7 prosent til 8,3 prosent. Dessuten har Apple gått tilbake fra i fjor. Den gang hadde de 81,3 prosent.

Konkurrentene kan ikke annet enn å nøye seg med smulene Apple etterlater seg når det kommer til nettsurfing (beregningene er gjort i perioden 1. til 7. april i år):

1. Apple: 77,2 prosent

2. Samsung: 8,3 prosent

3. Amazon: 6,1 prosent

4. Google: 2,2 prosent

5. Microsoft: 1,6 prosent

6. Barnes & Noble: 1,2 prosent

7. Asus: 0,7 prosent

8. Acer: 0,5 prosent

9. Motorola: 0,3 prosent

10. Nextbook: 0,2 prosent

Nettrafikk fra nettbrett: 2013 og 2014. (Ill.: Chitika)

Kilde:
Chitika

Annonse