Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Facebook har ifølge en måling per desember 2013 1,23 milliarder månedlig aktive brukere. Det er klart det vil oppstå litt drama, men noen synes også det er underholdning i å miste en venn på den sosiale tjenesten. (Ill.: Facebook)

Her er vennene vi kvitter oss med

Og slik reagerer vi når det skjer oss.

En studie fra «University of Colorado Denver» avslører hvilke grupper vi oftest velger å slette som venn på Facebook, og hvordan vi reagerer når noen sletter oss.

En stor del av livet
Det snakkes om en tenårings- og ungdomsflukt fra Facebook, men det spørs om ikke dette er noe overdrevent: Tjenesten brukes flittig av hundrevis av millioner av mennesker, men det deles kanskje mindre innhold enn i starten da alt var nytt.

Uansett er tjenesten fortsatt en så stor del av folks liv, spesielt i den vestlige verden og som lynmeldingsverktøy, at det er vel verdt å forske på sosiale vaner og reaksjonensmønstre.

Les også: Nå blir Twitteren din ny.

Gamle skolekamerater slettes
«
Den mest utbredte årsaken til å kvitte seg med en klassekamerat fra videregående utdanning, er at personen legger ut polariserende kommentarer, ofte om religion eller politikk.

Den andre store grunnen er hyppige og uinteressante innlegg», forklarer student Christopher Sibona som har studert tjenesten.

Dataene er hentet fra 1077 personer som har blitt spurt om sine via Twitter.

Disse vennekretsene kvitter amerikanerne seg oftest med som venn på Facebook:

1. Videregående skole.

2. Andre.

3. Venn av en venn.

4. Kolleger.

5. Venner med samme interesser.

Slik reagerer vi
Kanskje litt mindre overraskende er det personene i undersøkelsen svarte at de kvittet seg med personer fra arbeidsplassen i hovedsak for ting de gjorde på arbeidsplassen, og ikke innlegg eller interaksjon på nett-tjenesten.

De mest vanlige reaksjonene når noen sletter deg som venn er:

1. Jeg ble overrasket.

2. Det plaget meg.

3. Det moret meg.

4. Jeg følte meg trist.

«Dine videregående klassekamerater kjenner kanskje ikke til dine nåværende politikk eller religiøse overbevisninger, selv om du kanskje er ganske høylytt om dem.

Er det en ting som kjennetegner sosiale medier er det at uoverstemmelser eskalerer mye kjappere», forklarer Sibona.

 

Kilde:
Phys

Stikkord: facebook