Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Motorolas billig-telefon Moto G er helt uventet en kjempesuksess. (Ill.: Motorola)

De bare elsker denne telefonen

Motorola gjør comeback med billigmodell.

Trodde du at mobilverdenen bare dreier seg om Apple, Samsung, LG, HTC og Sony?

Comeback for Motorola
Nei, gode gamle Motorola er i ferd med å gjøre vei i vellinga igjen.

I hvert fall i Storbritannia, der deres Moto G nå fosser fram på salgsstatistikken.

I løpet av tre månedener har telefonen gått fra ingenting til seks prosent av markedet, uten at noen har noen god forklaring på hvorfor akkurat denne modellen er så populær.

Kjøpes av unge menn
Telefonen, som ble lansert i november i fjor, er en enkel Android 4.3-modell som koster 1690 kroner uten binding i Norge.

Analyseselskapet Kantar hevder i en fersk rapport at telefonen primært selges til menn mellom 16 og 24 år som har en inntekt lavere enn 200 000 kroner i året.

Fransk billig-suksess
I Frankrike seiler en annen telefon opp fra ingeting til en markedsandel på over åtte prosent.

Den heter Wiko, og har raskt etablert seg som et rimelig alternativ til andre Android-telefoner (den kjører 4.2.2).

Europa-krise
Mange tror at økonomisk krise og høy ungdomsledighet kan være medvirkende årsak til at europeisk ungdom nå kjøper billig-mobiler igjen.

I Kina, der både ungdom og folk flest har beskjeden inntekt i forhold til Europa,  har vi sett dette mønsteret lenge. Der har Xiaomi hele 18,5 prosent av markedet.

Kilder:
Kantar
The Next Web

 

Stikkord: Mobil