Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Et ferskt bilde av Oscar-utdelingen må du nok fortsatt betale for. Men mesteparten av Getty-bildene vil nå være tilgjengelig for ikke-kommersielle nettsteder uten betaling. (Ill.: Getty Images)

Legger ut bildene gratis

Verdens største fotobyrå går helt nye veier.

Getty Images er verdens største bildebyrå. Et stort antall aviser og nettsteder over hele verden bruker bildene deres.

«Alle» rapper
Og det er ikke så rart, for fotografer fra Getty er tilstede både under OL i Sotsji, på Oscar-utdelingen i Los Angeles og under beleiringen av ukrainske tropper på Krim.

I likhet med de store plateselskapene har Getty nå oppdaget virkeligheten: Amatører, hobby-bloggere og privatpersoner rapper varene deres uansett hvor mange advokater de måtte finne på å sette på saken.

– Toget har gått
Det toget har gått for lenge siden, mener forretningsutvikleren Craig Peters.

– Om du vil ha et Getty-bilde i dag, er det veldig lett å finne det uten vannmerke. Du bare går til en av våre kunders nettsteder og høyreklikker. Elller så går du på Bing eller Googles bildesøk og får det der. Det er dette som hender…vårt innhold var allerede overalt, sier Peters til The Verge.

Dropper vannmerket
Fra nå av dropper derfor vannmerket. I stedet vil de la deg legge inn bilder på samme måte som YouTube-videoer, i et digitalt «hylster» i form av en kode du legger inn på siden din.

Slik sikrer Getty seg retten til bildet. Som i YouTubes/Googles tilfelle har Getty fortsatt kontroll med bildet.

Håper på inntekter
De kan selge annonser på det, lisensiere det videre til kommersielt bruk og ikke minst håpe på at en av de store og betalingsdyktige medieaktørene vil bestille det.

For du får vel å merke ingen gratisbilder om du driver en eller annen form for business på nettstedet ditt, som å selge annonser eller ta betalt av leserne. For eksempel må ITavisen ut med 250 kroner for én dags bruk av et nyhetsbilde.

Godt nytt for amatører
Embed-tilbudet er derimot gode nyheter for glade amatører der ute som tidligere for en stor del stajl bildematerialet sitt.

Gratistilbudet gjelder størstedelen av bildedatabasen (historiske bilder og illustrasjonsbilder), mens ferske nyhetsbilder og eksklusive bilder som ingen andre har fortsatt vil koste penger.

 

 

 

Stikkord: foto, opphavsrett