Annonse


Trodde du det var gratis å synge «Happy Birthday»?

Hver gang noen har bursdag synger vi «Happy Birthday», i trygg forvissing om at det ikke vil koste oss noe mer enn gavene og bløtkaka.

Får liten slant hver gang
Men slik er det dessverre ikke for de som lager film og TV der sangen inngår.

Hver gang sangen dukker opp i en film, i en video eller en TV-episode beregner rettighetshaverne Warner/Chappell Music seg en liten slant.

Tjener 12 millioner i året
Og småslanter kan det som kjent bli store penger av etter hvert.

Annonse


Rundt to millioner dollar (om lag 12,3 millioner kroner) skal Warner/Chappell ha innkassert i året siden de kjøpte forlaget som eide rettighetene til den kjente bursdagssangen for 25 millioner dollar (om lag 153 millioner kroner etter dagens kurs) i 1988.

Gikk til sak
I 2009 forlangte Warner/Chappel at filmprodusenten Robert Siegel skulle betale dem 3000 dollar (18 414 kroner) for å kalle filmen sin «Happy Birthday».

Produsenten ville imidlertid ikke finne seg i dette, og gikk rettens vei for å få stoppet kravet (sakspapirene finner du HER).

Massesøksmål
Beløpet ble satt ned til 1500 dollar, men Siegel og hans selskap Good Morning to You Productions er fortsatt ikke fornøyd.

Derfor går de nå til såkalt class action (massesøksmål) mot Warner/Chappel.

– Vekk med bursdagstyranniet!
Hensikten med søksmålet er å avskaffe bursdagstyranniet til Warner/Chappell en gang for alle, og gi folk tilbake pengene de har betalt fra 2009 og fram til i dag.

Det kan bety at Warner må ut med minst 10 millioner dollar (om lag 62 millioner kroner) til bursdagsglade filmregissører og TV-produsenter.

Fra 1893
Det hører med til historien at «Happy Birthday» første gang dukket opp i 1893, og at den visstnok (men dette vet man ikke sikkert) ble skrevet av søskenparet Patty og Mildred Hill under tittelen «Good Morning to All».

I USA som i Norge er det slik at musikk blir fritatt for copyright 70 år etter komponistens død.

– Gjelder teksten
«Happy Birthday» ble imildertid ikke registrert som opphavsrettsbeskyttet før 1935, og da under komponisten Preston Ware Orems navn.  Og Orem døde først i 1938, noe som gjør at opphavsretten besto fram til og med 2008.

Warners advokater klamrer seg på sin side til at 70-årsregelen ikke gjelder teksten, og at opphavsretten på denne består også etter 2009.

Kilder:
Arstechnica.com
Loweringthebar.com
Wikipedia
Hollywood Reporter

Annonse