Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Google har blitt enige om å vise annonser fra tre andre annonseplattformer i tillegg til sine egne.

Nå får Google konkurranse her

Må vise sponset-søk fra tredjeparts-selskap.

EU hevder Google misbruker sin markedsmakt ved å begrave annonse-konkurrenter i selskapets søkemotor.

Dette er de enige om
EU har brukt tre år på å granske hvordan Googles søkesystem fungerer i et 
antitrust-vedtak Google nå har blitt enige med unionen om. Dette er snakk om promoterte produkter, altså reklame, som dukker opp ved søk etter produkter og tjenester i samme kategori.

Google er enige med EU om å la tredjeparts-selskap melde seg ut av søke-tjenestene uten at søkeresultatene til disse tredjepartene får dårlige synlighet i Googles søkemotor. Google skal vise annonsene til tre konkurrenter under de nye vilkårene

Google har også sagt seg villige til å merke egne søkeresultat, og på den måten differansiere seg fra sine konkurrenter.

Dette sier EU
«Jeg tror det nye forslaget fra Google, etter lange og vanskelige forhandlinger, nå tar opp kommisjonens bekymringer. 

Uten å hindre Google fra å forbedre sine egne tjenester, gir dette brukerne et reelt valg mellom konkurrerende tjenester som presenteres på en sammenlignbar måte: Dermed er det opp til brukerne å velge det beste alternativet.

På denne måten vil både Google og dets rivaler kunne og oppmuntret å fornye og forbedre sine tilbud», heter det i en uttalelse fra EU-kommisjonær Joaquin Almunia.

Ikke første gang
EU har tidligere hevdet at Google er svært nærme å
bryte personvernlovgivningen i Europa når de slo sammen en rekke tjenester.

Google fikk den gang tre måneder på å rydde opp. Google på sin side hevder de respekterer de europeiske personvernlovene.

 

Kilde:
EU
The Verge

Stikkord: eu, Google