Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Satya Nadella minner ikke så lite om Steve Jobs i utseende og graden av entusiasme på vegne av selskapet sitt. Men kan han snu det, slik at det blir «kult» igjen? (Ill.: Kim Kulish/Corbis)

Klarer han å fenge folket?

Kommentar: Satya Nadella er ny Microsoft-sjef.

Ja, jeg vet hva dere vil si: Hvorfor må ITavisen på død å liv trekke fram Apple og Steve Jobs igjen?

Første tanke
Kan ikke Microsoft på leve på sine egne premisser, med sine egne produkter og sin egen bedriftskultur? De trenger jo ikke være være gamle hippier med design-kompleks for å lykkes!

Likevel – det var den første tanken som slo oss.

– Vekk med hindrene
Videoen som Microsoft la ut bare minutter etter at det ble kjent at Satya Nadella ble ny sjef viser en tynn, entusiastisk gestikulerende fyr som både i sitt vesen og utseende kan minne om den avdøde Apple-grunnleggeren.

Og så biter vi oss merke i noe han sier:

– Jeg skal fjerne alt som hindrer innovasjon.

Overtar 130 ansatte
Nadella overtar et selskap med nærmere 130 000 ansatte. Microsoft forvalter mer kompetanse og flere menneskelige ressurser enn noe annet teknologiselskap i verden (Apple har 80 000 og Google 48 000).

Men dette har vært en svakhet såvel som en styrke.

Sliter med å gå først
Selv om Microsoft er ved god helse og vel så det økonomisk, og nærmest hver dag viser sitt grep om bedrifter og offentlig virksomhet over hele verden, har de i flere år slitt med å framstå som teknologisk bjellesau for folk flest.

Vi må huske på at det var Microsoft som definerte IT på 80-tallet, at de overtok nettet på 90-tallet og at de befestet sin stilling på begge områder på 2000-tallet.

Siden tok de spill- og underholdningsmarkedet med storm da de introduserte Xbox i 2001.

Media Center og PDA
Så kom nedturene.

Media Center, som skulle bringe IT inn i godstolen med nettbasert film og musikk for folket, ble en betinget suksess, for å si det veldig forsiktig.

Det ble satset tungt på personlige assistenter (PDA) når andre forlengst hadde begynt å integrere PDA-funksjoner med mobil.

Først da erkefiende Apple hadde erobret smarttelefonmarkedet med sin iPhone fikk de fart på Windows-mobilen, men da hadde nok en sterk konkurrent meldt seg: Google.

– Vi er størst og best!
Det ble mye skrik og lite ull fra Steve Ballmers side. Han gjentok og gjentok som et indisk (!) mantra at Microsoft var best, størst og skulle ta alle til slutt.

Men det ble liksom med det, på tross av at han kjøpte Nokias mobildivisjon og fikk med seg et Android-helgarderende HTC på laget.

Apple-effekten
Imens ble Apple rikere og mektigere. De tok grep om digital distribusjon av musikk, deretter film (der de vel å merke nå er i ferd med å tape terreng til Spotify og Netflix). 

Microsoft mistet dette grepet før de kom ordentlig i gang. Det vet alle som i sin tid prøvde å kjøpe en låt eller to på MSN Music.

Finner han svaret?
Microsoft er et teknologidrevet selskap, noe som kanskje medvirker til at de ikke alltid er så flinke til å lese markedet og høre på kundene.

De har gode løsninger, men fungerer de faktisk for folk der ute?

Det spørsmålet vil forhåpentligvis Satya Nadella stille. Og finner han et svar, har både Apple og Google grunn til å skjelve litt i buksene.

 

 

Stikkord: Satya Nadella