Annonse


Derfor skjer dette med Apple hver gang

Hver gang Apples kvartalstall foreligger, stuper aksjen til verdens mest verdifulle teknologiselskap.

Sunnhet tilfredstiller ikke
Det kan være merkelig å skjønne hvordan et kjernesunt selskap som Apple (stor kontantbeholdning) blir smekket så hardt på fingrene hver gang tallene presenteres.

Sakens kjerne er den at årsaken er både beroligende (ingen har samme posisjon som Apple, og investorer klager jo alltid), og samtidig komplisert og farlig: Apple er nemlig nødt til å vokse i India og Kina, men samtidig beholde identitet og varemerke – disse to kjerneverdiene er koblet til produktene på en helt unik måte.

Å balansere på knivseggen mellom et billig nok produkt for disse områdene, og et produkt Apple føler de kan stå inne for, blir den største utfordringen på kort sikt – samtidig som markedet forventer at de innoverer på nye markeder. Fallhøyden er enorm.

Annonse


Les også: Så ufattelig mye penger har Apple.

Teknologi er vanskelig
På den ene siden vil alltid investorer og spekulanter klage når et selskap ikke innfrir salgstall børsmarkedet selv har lagt opp til. Således innfridde ikke Apple i går:

«Hele 51 millioner telefoner og 26 millioner nettbrett ble solgt på verdensbasis, noe som er ny rekord for disse produktene.

Rekorder til tross, iPhone-salget ligger et godt stykke under det markedet forventet.

Analytikerne antok at Apple ville selge minst 55 millioner iPhones, altså fire millioner flere enn de som faktisk ble solgt. Samtidig lød spådommen for iPad-salget på 25 millioner, så her gjorde Apple det bedre enn forventet», meldte vi i går.

Børsen bryr seg fint lite om lister som dette, og problemet til Apple er at de ikke bare kan pumpe opp nye dingser fra jorda som råolje.

iPhone – en gigant-business
Det at Apple akkurat ikke greier å innfri iPhone-salget er en grunn til at selskapet falt voldsomt i går, dette fordi iPhone-salget er en større business enn samtlige av Microsofts forretninger. Det stilles altså særkrav til at akkurat denne delen av selskapet når markedets spådommer ikke innfris. Urettferdig? Kanskje, men det spiller ingen rolle.

For dette er såre enkelt: det er bare x-antall mennesker å selge en dyr iPhone til, og de befinner seg ikke i rådende vekst-land som Kina og India.

Det er i disse delene av verden man ser at markedet vokser. Problemet for Apple er at det i de samme områdene er stor entusiasme for 150 dollars mobiler med stor skjerm – Apple leverer som kjent ingen av delene, faktisk er de lengst unna alle de store selskapene å gjøre akkurat dette. Og et enda større problem: det er ikke en del av selskapets DNA.

Den største utfordringen
Noe som bør definitivt bør være grunn til bekymring for Tim Cook, er at 
aksje-markedet ikke er nådige når selskap som Apple, som har satt seg selv så høye krav, ikke gjør et eller annet revolusjonerende (les: etablerer seg selv som rådende i et nytt segment) hyppig nok.

Derfor kan det også tenkes at de relanserer iPhone 4 i India. Trolig er dette mer et midlertidig grep, enn en langsiktig strategi for å lykkes: skjermen er for liten og ytelsen er for dårlig. Samtidig har de intet klart alternativ fordi iPhone 5c ikke står for «Cheap», men for «Color».

Slik forklarer BTIG-analytiker Walter Piecyk det: 

«Selskapet har satt en høy standard for seg selv i å levere produkter som forandrer menneskers liv. Enden på visa er den at om Apple ikke kan levere produkter, så kan det tenkes at Tim Cook må betale prisen. 

Dette er et offentlig selskap. Aksjeeierne eier selskapet og de forventer inntekts-økning. Å lage gode produkter er et nobelt mål, men om de ikke vokser forretningene selv om massive muligheter i markedet er der, vil det være et større problem».

Vi oppsummerer
Vi kan derfor oppsummere med følgende:

* Apple straffes fordi de ikke klarte å selge like mange iPhones som investorene hadde håpet på. Dette fordi smartmobilmarkedet i vesten er på vei til å mettes. Det er bare x-antall mennesker som vil betale for en dyr mobil når et finnes så mange alternativer.

* Apple har svak tilstedeværelse i India og Kina – to områder med gigantiske vekstmuligheter.

* Tim Cook klarer å raffinere produkter som har gjort det bra i en årrekke, men han har ikke som Steve Jobs bestått den store ildprøven: brøyte seg inn i et nytt marked og ta grep om det fra start som Jobs gjorde mange ganger: iMac, iPad, iPhone, iPad, App Store og iTunes.

* Til Apple får grep om store vekstområder vil de fortsatt straffes på børs kvartal etter kvartal, også om en kommende «iWatch» eller «iTV» blir en braksuksess da dette er luksesprodukter for dyre for utviklingsland.

Annonse