Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Samsung tilbyr en haug mobiler i en rekke pris-segment. Kombiner dette med et sterk merkevare og populariteten til Android. Da ender man opp med dobbelt så stor markedsandel som Apple. (Ill.: Samsung)

Samsung dobbelt så store som Apple

Har desidert størst markedsandel.

Apple tjener klart mest av alle i bransjen, det er bare oljeselskapene som er rikere, men Samsung selger flere enheter.

40 prosent større enn i 2012
Dette er en svært lukrativ bransje, for IDC kan nå melde om en aldri så liten mileæl: 2013 var nemlig året det ble produsert 1 milliard smartmobiler – aldri før har dette skjedd i løpet av 12 måneder. Det er nesten 40 prosent mer enn i 2012.

Enhetene som får størst klapp på skulderen for å ekspandere markedet er billig-mobiler med storm skjerm.

Kina og India står for stor vekst her, for dette er land hvor mange kjøper mobiler til 150 dollar (920 kroner) eller mindre.

– Derfor er tallene som de er
IDC oppsummerer de viktigste selskapene i smartmobil-markedet:

* Samsung endte siste kvartal 2013 som de startet året: de leder, men går ned i forhold til forrige kvartal. Uansett er de dobbelt så store som Apple.

* Apple produserte rekordmange mobiler i fjerde kvartal 2013, takket være tilstedeværelse i flere land og to nye iPhone-modeller. Likevel ender Apple opp med å være det selskapet som vokser minst i forhold til forrige periode.

* Huawei beholder sin tredjeplass, og øker også nest mest av de selskapene på lista, kun slått av Lenovo og LG.

* Lenovo er fortsatt på fjerdeplass selv om de ikke er tilstede i Nord-Amerika eller Vest-Europa. Styrken deres ligger i at de klarer å posisjonere seg godt i vekstmarkeder.

* LG kommer inn rett bak Lenovo, og kapret fjerdeplassen fra ZTE (det skiller kun fem millioner enheter mellom dem). De øker omtrent like mye som Huawei og Lenovo. Suksessen kommer ifølge IDC fra nye produkter introdusert for ett år siden (Nexus 5 og Optimus G).

Samsung størst
Som vi vet fra før av er Android det mest utbredte mobil-OS-et i verden, et posisjon Samsung vet å utnytte med mange mobiler i forskjellige pris-segment (77 i alt).

Vi har tidligere sett på hvor utbredte de forskjellige mobil-OS-ene er, nå skal vi se hvem som hadde størst markedsandel i hele 2013, og siste kvartal samme år.

Her er tallene for hele 2013 (markedsandel smartmobiler):

1. Samsung – 31,3 prosent

2. Apple – 15,3 prosent

3. Huawei – 4,9 prosent

4. LG – 4,8 prosent

5. Lenovo – 4,5 prosent

6. Andre – 39,3 prosent

2013′ siste kvartal
Her er tallene per fjerde kvartal 2013 (markedsandel smartmobiler):

1. Samsung – 28,8 prosent

2. Apple – 17,9 prosent

3. Huawei – 5,8 prosent

4. Lenovo – 4,9 prosent

5. LG – 4,6 prosent

6. Andre – 37,9 prosent

 

Kilde:
IDC

Stikkord: Mobil