Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Musikkbransjen i Sverige er nå helt avhengige av sine landsmenn Daniel Ek og Martin Lorentzon i Spotify. (Ill.: Spotify)

Har balletak på musikkbransjen

Nå er de helt avhengige av Spotify.

Spotify står nå for over 70 prosent av musikksalget i Sverige.

Bare én som teller
Det viser ferske tall fra den svenske musikkbransjen.

Eller for å være helt nøyaktig: Strømming står for 70 prosent av omsetningen.

Men i vårt naboland har WiMP en langt svakere posisjon enn hos oss, og det finnes det knapt noen annen musikkstrømmer enn Spotify som teller.

Økte omsetningen
Det betyr at én enkelt aktør nå har den svenske musikkbransjen i sin hulke hånd.

En bransje som for øvrig i fjor kunne notere seg en pen økning i inntektene sammenlignet med 2012.

For fra 2012 til 2013 økte omsetningen fra 943 millioner til 990 millioner kroner.

Fra varemerke til format
– Spotify har sluttet å være et varemerke og i stedet blitt vårt nye format, slik som CD og vinyl. Man kan mene at en så stor leverandør er et problem, i hvert fall dersom de skulle slutte å være good guys og i stedet bli bad guys, sier direktør Ludvig Werner i den svenske avdelingen av platebransjeorganisasjonen IFPI til den svenske avisen Dagens Industri.

 

Stikkord: spotify