Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Amazon er verdens største ehandels-selskap, og man skulle derfor tro at de tok sikkerheten til sine kunder svært alvorlig, det kan tenkes, men likevel ender de opp med minus 40 poeng (av minus 100) på en fersk test.

Amazon dårlig ut i sikkerhetstest

Apple eneste med toppscore.

Apple passer best på deg når du handler på nett, mens viktige Amazon gjør det bekymringsverdig dårlig.

Apple best på ehandelssikkerhet
Det kommer frem i en rapport utarbeidet av amerikanske Dashlane (og som derfor inneholder en lang rekke selskap vi i Norge handler med). Studien ble gjort mellom 17. og 22. januar i år.

Dette er altså snakk om hvor god sikkerhet det er rundt e-handels-løsningene til en rekke stor-selskap.

Les også: – Tenåring står bak Target-raidet.

Skremmende tall
Her er noen prosentall til skrekk og advarsel:

* 55 prosent av butikkene lar bruker definere passord som «123456» og «password».

* 51 prosent av selskapene på listen blokkerer ikke konto etter to mislykkede innloggingsforsøk (dette inkluderer: Best Buy, Amazon og Dell).

* 64 prosent av de testede butikkene fører generelt dårlige passord-rutiner.

* 61 prosent gir ikke råd til brukeren om hva som anses som et sikkert passord (93 prosent gir ikke en sanntidsanalyse av hvor sikkert passordet er).

* Åtte av nettsidene sender passord i klartekst via epost (blant annet Toys R Us, J.Crew og 1-800-Flowers.com).

Skremmende dårlig av Amazon
Eksempler på test-parametere (24 i alt) er alt fra hvor vanskelige passord butikken krever at shopperen tar i bruk, og om nettsiden stopper tilgang konto etter ti mislykkede påloggingsforsøk til om passord sendes i klartekst per e-post.

Nå er heldigvis ikke Amazon blant de 10 verste (Major League Baseball er aller dårligst med minus 75), men ender likevel opp med begredelige minus 40 poeng.

Apple er eneste selskap som får 100 poeng, deretter er det ganske langt ned til en delt andreplass (Microsoft og Chegg).

Topp 10:

Apple – 100 poeng
Microsoft – 65 poeng
Chegg – 65 poeng
Newegg – 60 poeng
Target – 60 poeng
Williams-Sonoma – 55 poeng
CDW – 50 poeng
Amway – 45 poeng
Musician’s Friend – 45 poeng
Nike – 45 poeng

 

Kilde:
Dashlane

Stikkord: e-handel, nettsikkerhet