Annonse


Apple: – Mac-en er superviktig for oss

MacWorld har som veldig få fått intervjue en rekke av Apples aller viktigste toppsjefer i forbindelse med Mac-ens 30-årsdag.

Mac 30 år
Selskapet har satt igang en ganske stort marekdsføringskampanje for Mac-en. Ta en titt på
Apple.com. De har også lastet opp en Mac-reklamevideo på YouTube. De ønsker i intervjuet å forklare hvorfor de ikke gjør som Microsoft med Windows 8, programvaresjef Craig Federighi forklarer:

– Grunnen til at OS X har et annerledes grensesnitt enn iOS er ikke fordi den ene kom etter den andre, eller fordi den ene er gamle og denne er ny. Denne enheten (Federighi peker på en MacBook Air) har blitt raffinert i løpet av 30 år for å være optimalisert for tastatur og mus.

Apples markedsføringssjef Phil Schiller og Federighi mener begge at konkurrentene tar feil når de integrerer en berøringsskjerm på en PC.

Annonse


Et viktig budskap for selskapet
Apple fortsetter å hamre gjennom dette poenget i resten av intervjuet:

– Å si at OS X og iOS skal være likt uavhengig av oppgavene de skal løse? La oss bare smelte de sammen, bare for å gjøre det? Det er et absolutt ikke-mål. Du vil ikke si at Mac-en ble dårligere til å være en Mac fordi noen prøvde å gjøre det om til iOS. Samtidig så vil man ikke gi følelsen av at iOS ble designet av et selskap, og Mac av et annet.

Les også MacWorlds intervju med Steve Jobs i forbindelse med 20-års-feiringen av Mac.

Det har skjedd saker og ting siden lanseringen av den første Macintoshen kom på markedet i januar 1984. (Ill.: Apple)

Beroliger Mac-fans
Apple prøver samtidig å berolige de som frykter at iOS skal ta over alle Apples produktgrupper:

– Det er en superviktig rolle Mac-en har, og vi ser ikke at den rollen vil ta slutt. Den har en rolle så langt våre øyne kan se – en rolle i samarbeid med smarmobiler og nettbrett. Vårt syn er at Mac-en kommer til å fortsette for alltid, fordi forskjellene den leverer virkelig er verdifulle, forklarer Schiller.

Dette kontrer Microsoft med
Microsoft er selvsagt helt uenige med Apples argumenter. De har valgt å bruke det samme OS-et og grensesnittet på stasjonære, bærbare og nettbrett.

Selskapet mener dette er den beste måten å levere underholdning og produktivetet i ett og samme produkt.

«Siden vi lanserte Surface-serien med nettbrett i fjor, er et av temaene vi konsekvent bruker når vi snakker om dem at de er en fantastisk blanding av produktivitet og underholdning i en lett og rimelig pakke.

Faktisk er vi sikre på at de tilbyr den beste kombinasjonen av disse funksjonene som er tilgjengelig på markedet i dag,» forklarte Frank Shaw i oktober i fjor.

– Surface er billigere
«Frank Shaw kontrer Tim Cook med følgende: Surface og Surface 2 er billigere en iPad 2 og iPad Air, og leverer samtidig med lagringsplass, både internt og i skyen.

Han påpeker også at Surface kommer med komplette versjoner av Office 2013, noe som også inkluderer Outlook, og «ikke ikke-standard, ikke-cross-plattform, imitasjons-apper som ikke kan dele dokumenter med resten av verden». Han sikter selvsagt til Apples kontorpakke iWork», skrev vi i den samme artikkelen.
 

Kilde:
MacWorld

Annonse