Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Fredag skulle Dropbox oppdatere systemene sine. Det gikk fryktelig galt. (Ill.: Dropbox)

Unnskyld, Dropbox-brukere!

Hadde problemer hele helga.

Klokka 2.30 natt til lørdag norsk tid skjedde det.

Berørte flere hundre millioner
Lagringstjenesten Dropbox, som brukes av flere hundre millioner verden over og også av mange nordmenn, gikk delvis ned for telling.

Etter tre timer var det meste på plass, men først kl. 1.40 i natt norsk tid fungerte det hele 100 prosent som det skulle igjen.

På sin egen bloggside forklarer de hva som skjedde:

– Jobbet døgnet rundt
– I løpet av de siste to dagene har vi jobbet døgnet rundt for å gjenopprette full tilgang så raskt som mulig. Selv om vi har gitt noen korte oppdateringer på veien, skylder vi dere en detaljert forklaring på hva som hendte og hva vi har lært.

Ledelsen forklarer at de fredag skulle gjøre en rutinemessig oppdatering, men at den feil i skriptet som skulle kjøres gjorde at alt gikk galt.

Ble kjørt på feil maskiner
– I løpet av de siste årene har vår infrastruktur vokst raskt for å betjene hundrevis av millioner av brukere. Vi oppgraderer rutinemessig maskinene våre og gjør endringer. Når vi gjør dette, kjører vi skript som via fjernstyring verifiserer statusen til hver enkelt maskin. I dette tilfellet forårsaket en feil i skriptet at oppgraderingen ble kjørt på en håndfull av de maskinene som betjener selve produksjonstrafikken.

Dropbox understreker at brukernes data ikke ble berørt, og at tjenesten fra i dag av fungerer som normalt igjen.

– Veldig lei oss
Samtidig ber de om unnskyldning for det som skjedde.

– Vi vet dere stoler på Dropbox for å få ting gjort, og vi er veldig lei oss for denne forstyrrelsen, heter det.

Kilder: 
tech.dropbox.com
The Next Web

Se også: digi.no

Stikkord: dropbox