Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Fra 9. april blir det slutt på sponsede meldinger fra vennene dine. Men annonser relatert til det de liker eller skriver om kan likevel dukke opp ved siden av nyhetsstrømmen. (Ill.: Socail Media News)

Nå forsvinner nok en Facebook-plage

Viktig endring fra 9. april.

I sommer kom gladnyheten om at Facebook slutter med sponsede søkeresultater.

Slutt fra 9. april
Nå mangler det bare at de også slutter med sponsede innlegg på tidslinjen min, tenkte mange da.

Og nå kommer endelig nyheten om de virkelig gjør det. Nærmere bestemt fra og med 9. april.

Liten hake…
Det er likevel en liten hake ved det, som med så mye annet.

I et ferskt innlegg på sin blogg skriver Facebook at det fortsatt vil være slik at annonser vil dukke opp når venner av deg liker et selskap eller et produkt. Men da på siden av innleggene, og ikke inne i selve strømmen.

Blir ikke koblet direkte
Det som altså tar slutt, er at annonsene ikke kobles direkte til deg, med profilopplysningene dine sammen med navnet på selskapet.

Endringen kommer etter at Facebook i fjor høst måtte ut med 20 millioner dollar for ikke å innhente tillatelse når markedsføring kobles til tredjepart.

Slik stopper du alt
Det går likevel an å stoppe annonsestrømmen ved siden av innleggene dine også.

Slik gjør du:

1) Gå til «Annonser på Facebook»

2) Gå nedover til siden til du finner valget «Koble mine sosiale handlinger med annonser for»

3) Velg «Ingen»

Dermed skulle problemet være løst for sitt eget vedkommende (vennene dine må gjøre samme valg om annonsene ikke skal dukke opp) etter 9. april.

Kilde:
IDG.se

Stikkord: facebook