Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Skal Apple komme med en iWatch og en egen TV, eller ingen av delene? Jo flere patenter vi ser fra Apple, jo mer tyder på at de jobber med noe helt annet, eller i hvert fall med et produkt som overhode ikke ligner på det som ble patentert, selv om det muligens kan være i samme produktsegment.

Slik lurer Apple alle med patent-kaos

Bruker systemet for alt det er verdt.

Apple bruker patentsystemet aktivt for å villede konkurrenter, og skjule hva de egentlig jobber med.

De vet nøyaktig hva de driver med
Om Samsung gikk i fella ved å lansere
Galaxy Gear etter å ha fått nyss om dette Apple-patentet, eller om planen hele tiden var å ta opp kampen mot Sony og Pebble, eller i det minste være først ute, det får vi nok aldri vite, men at Apple aktivt bruker patentsystemet for å lage organisert kaos er det ingen tvil om.

I en ITavisen-artikkel fra 4. mars i år (les også denne) siterer vi Bloomberg, og deres forsøk på å få klarhet i hva Apple egentlig har planer om, for som vi skrev den gang: 

«Apple har arkivert minst 79 patentsøknader som inneholder ordet «håndledd», inkludert ett patent for en enhet med en fleksibel skjerm drevet av kinetisk energi». Det vil si at mobilen får strøm når du går med den på.»

Dette er altså et kroneksempel på et Apple-forsøk på å lure alle inn i en patent-labyrint, og det fungerer: Apple får PR, konkurrenente begynner å svette, og enda færre vet hva de egentlig driver med. De vinner på alle måter.

Les også: – Apple lager ingen iWatch.

En salig røre
I boka «Dogfight: How Apple and Google Went to War and Started a Revolution», forklarer forfatter Fred Vogelstein, med flere konkrete eksempler, hvordan Apple gjør dette.

Siden alle patenter gis fullt offentlig innsyn, er Apple nødt til å være smarte, og skape så mye forvirring som mulig. Dette gjøres ved å sende inn en haug med patenter samtidig, og aller helst på en slike måte at ideene er i direkte konkurranse med hverandre.

På den måten er det ekstremt vanskelig å analysere seg frem til hvilket patent som skal virkeliggjøres i et forbrukerprodukt i butikkhyllene, eller noe som bare er patentert for å sikre seg rettigheten til en ide så andre ikke stjeler den – uansett om den ideen skal brukes eller ikke, noe som bekreftes av en ikke-navngitt Apple-advokat i samme bok:

«Vi prøvde i hovedsak å patentere alt, og vi prøvde å patentere det på så mange måter vi kunne, selv de tingene vi ikke var hundre prosent sikre på kom til å bli en del av et produkt».

iPod som telefon
Et konkret eksempel fra boka kommer fra intet mindre enn Andy Grigon, en av de aller første iPhone-ingeniørene (han hadde ansvaret for alle radioene). Grignon hadde patent på en tidlig iPhone-prototype med et iPod-lignende hjul for UI-navigasjon.

Patentet ble formet tidlig i 2005, men ble ikke sendt inn til det amerikanske patentkontoret før sent året etter, og nesten ett år etter at Apple allerede hadde funnet ut at de ikke kom til å bruke dette patentet i det hele tatt.

Apple fikk likevel brukt ideen, men som et humoristisk innslag under den første iPhone-presentasjonen i januar 2007 (se bildet), istedet for i det endelige produktet. Heldigvis.

Stikkord: Apple, patenter