Hopp til navigasjon Hopp til innhold
I gamle dager samlet familien seg for an TV-en på lørdagskvelden. Slikt skjer knapt lenger. (Ill.: Imagebroker/Alamy)

Folk vil ikke se TV mer

Voldsom nedgang i USA.

Ikke ser de på film eller TV-serier. Og heller ikke de store sportsbegivenhetene fenger USAs unge mediekonsumenter.

Fritt fall
Bransjen i USA strever nå med å forstå hva som skjer. I løpet av kort tid har hundretusener av abonnenter forlatt betal-TV, og antallet seere på direktesendt gratis-TV har vært i fritt fall i årevis.

Kabelselskaper som også tilbyr bredbånd rapporterer om at stadig flere kunder kutter ut TV-biten. De vil bare ha nett.

Gratisnett på frammarsj
Men også bredbåndsleverandørene sliter. For tilbudet av gratis, trådløst nett øker i USA. Du kan faktisk regne med å få gratisnett om du bor et sted der flere folk enn deg bor. Og du kan alltids ta deg en tur innom McDonalds eller Starbucks om det kniper.

Konsumet av video på nett øker parallelt med nedgangen i TV-titting. Det betyr i klartekst at folk foretrekker å se video når det passer dem, ikke når det behager TV-selskapene å starte en film eller en overføring av sportsebegivenheter.

Skanner informasjon
Folk skanner nettet for informasjon de er interessert i, og ser video med denne informasjonen når det passer dem. Det gjelder faktisk også sport og såkalt «breaking news».

Det eneste synlige unntaket er sommer-OL, som førte til en oppgang i TV-tittingen i juli. Men ellers peker alle piler nedover for alle typer innhold på det svenskene kaller «dumboxen».

De har ikke engang TV…
Undersøkelsene viser også at det stadig blri færre som faktisk eier en TV. Stadig flere synes det holder med en smartmobil eller et nettbrett, og det skal godt gjøres å finne en familie som benker seg rundt husalteret en lørdagskveld lenger.

Hver kvinne og mann sin mobil, og hver og en sitt innhold.

Kilde:
Business Insider

 

Stikkord: tv