Annonse


Titusenvis av norske kredittkort på avveie

I går kveld ble det kjent at svært mange norske kortkunder trolig har fått frastjåket kortinformasjon. I en epost beklager Coop, og forklarer hva du skal gjøre om du oppdager mystiske transaksjoner på kortet tilknyttet tilbudet.

Gjelder Coop HotellKupp
Det er kunder av Coop HotellKupp som er rammet av datainnbruddet. Dette fordi selskapet som drifter tjenesten, Loyaltybuild, er hacket. I en epost til sine kunder, forklarer Geir Jostein Dyngeseth, markedsdirektør i Coop Norge Handel AS, at Loyaltybuild nå undersøker saken.

Coop HotellKupp er stengt får kundene opplyst i samme epost, og Coop vet ikke når tjenesten er tilbake.

Det står ingenting i eposten til kundene hvor mange som er berørt, men til de store norske nettavisene, blant annet Dagbladet, bekrefter Coop at det er snakk om hele 96 000 norske kunder.

Annonse


– Grundige undersøkelser
«Det ble straks igangsatt grundige undersøkelser av saken, og det viser seg dessverre at utenforstående har klart å hente ut kredittkort- og kontaktinformasjon.

Norske banker og kredittkortutstedere er informert og har iverksatt de nødvendige tiltak som blant annet er å overvåke korttransaksjoner og eventuelt utstede nye kort.

For sikkerhets skyld vil vi oppfordre deg til å sjekke belastningene på ditt kredittkort etter 18. oktober», heter det i eposten sendt tusenvis av norske kunder.

Dette må du gjøre
På slutten av eposten informerer Coop hva du som kunde skal gjøre om du oppdager mistenkelig aktivtet på kortet:

«Dersom du mot formodning oppdager ukjente/mistenkelige transaksjoner på ditt kort, må du straks ta kontakt med banken/kredittkortutstederen din (Finansavtaleloven paragraf 35 og 34). Du skal ikke lide økonomisk tap som skyldes uautoriserte betalingstransaksjoner.

Bestilling av Coop HotellKupp er stengt og vi vet ikke når tjenesten åpnes igjen. Eventuelle spørsmål kan stilles til Coop HotellKupp Kundeservice på tlf. 815 22 515 – Tastevalg 2.»

Annonse