Hopp til navigasjon Hopp til innhold
iOS går ned noe i markedsposisjon, men samtidig sender Apple ut flere enheter enn tidligere. De tjener også mye, mye mer penger enn konkurrentene sine. Windows Phone er på vei oppover, mens BlackBerry nærmer seg 1 prosent markedsandel (fra 4,1 prosent i fjor). (Ill.: Apple)

Nå taper Apple terreng

iOS ned flere prosent.

De ferskeste IDC-tallene avslører at Apples iOS-produkter går tilbake.

Konkurrerer kun på topp
Hvem som helst kan lage sine egne mobiler, og installere Googles Android-operativsystem. Derfor er det på ingen måte noen overraskelse at Android er større enn iOS.

Android finnes i en rekke prissegmenter, mens Apple aldri har ønsket å prise seg lavt.

Ned i markedsandeler, opp i utsendelser
Uansett er det jo aldri bra for et selskap å se at markedsandelene går ned, og det er det som nå skjer med iOS.

I tredje kvartal i fjor hadde iOS nemlig en markedsandel på 14,4 prosent, mens de i samme kvartal i år har gått ned til 12,9 prosent. Selv om markedsandelene har gått ned noe, har Apple sendt ut flere enheter: opp fra 26,9 millioner enheter til 33,8 millioner enheter.

Opp og ned
Android går opp fra 74,9 prosent i fjor, til 81 prosent i år. Også Windows Phone går fremover fra 2,0 prosent, og havner på 3,6 prosent.

BlackBerry går, ikke overraskende, mye tilbake: fra 4,1 prosent i fjor, til 1,7 prosent i år – de har rett og slett snart ikke noen posisjon igjen. Andre merker går også mye tilbake: fra 4,5 prosent til 0,6 prosent.

BlackBerry sliter noe voldsomt
Vi tipper det er den voldsomme tilgangen til så mange forskjellige Android-mobiler som er grunnen til dette, mens Windows Phone øker rett og slett fordi Nokia leverer populære produkter, og samtidig fortsatt har et kjent og kjært merkenavn.

Følgende tall inkluderer mobiler, og ikke nettbrett:

Business handler brutalt nok om å tjene penger, og når det kommer til den kunsten, er det absolutt ingen som kan røre Apple.

 

Kilde:
IDC

Stikkord: Apple, Google, Mobil