Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Nettbrett som Apples iPad fortsetter å sjele salg av PC-er fra selskap som HP og Acer. (Ill.: Trond Bie/ITavisen.no)

– PC-bransjen klarer ikke snu trenden

Nettbrettene fortsetter å stjele salg.

Gartner leverer nok en skrekk og gru-analyse for PC-markedet, men i Norge skryter HP av gode tall.

Nettbrettet ingen fare, eller…?
«HP befester sin posisjon som klar markedsleder i Norge med hele 28,5 prosent markedsandel og solid vekst på 34,7 prosent i forhold til 2012. HPs posisjon er spesielt sterk innen bedriftsmarkedet og offentlig sektor med hele 36,9 prosent.

Dette er en vekst på 9.4 prosent år over år. I forbrukermarkedet leverer HP sterk vekst på over 200 prosent.

Markedet for mobile løsninger og bærbare PCer vokser, og HP har i dette segmentet levert vekst på hele 40,8 prosent sammenlignet med fjoråret».

Slik lyder deler av HPs pressemelding med tall fra tredje kvartal, sendt ut til norsk presse i dag tidlig. HP kan kanskje juble takket være et stort offentlig PC-Norge, men trenden internasjonalt er alt annet enn betryggende, selv for et så stort selskap.

Les også vår test av iPad Air.

Slik står det til
For ifølge den store analytikerselskapet Gartner, fortsetter overgangen fra PC-er til nettbrettet, noe som har som effekt at PC-salget synker.

I Vest-Europa var utsendte enheter til butikk på 11,9 millioner enheter i tredje kvartal i år – det er ned hele 12,8 prosent i forhold til samme periode i 2012. I 2009 ble det sendt ut 16,7 millioner PC-er fra fabrikkene til forhandlerne. Ifølge sjefsanalytiker Meike Escherich, går overgangen til nettbrett kjappere enn forventet.

PC-markedet har nå falt så mye, at Apple nå er en av de fem største PC-produsentene i Europa, og da teller ikke Gartner iPad som en PC. Acer er ned hele 35 prosent, og Apple har nå tatt over dette selskapets gamle plassering.

Gjør det bedre i Norge enn i Storbritannia
«I 3. kvartal 2013 stabiliserer markedet seg med totalt 306 481 PCer i Norge og en vekst på 1,1 prosent i forhold til 3. kvartal 2012», melder HP i pressemeldingen. 

Men i større markeder enn i Norge, er det ikke like lyst for selskapet: ifølge Gartner er nemlig salget ned 9,1 prosent i Storbritannia, i forhold til samme periode i fjor.

Gartners tall for tredje kvartal inneværende år. Apple som en gang var en liten nisjespiller i PC-markedet, klatrer voldsomt takket være iPad. Siden lanseringen i 2010 har selskapet solgt 170 millioner iPads (til og med oktober 2013). (Ill.: Gartner)

 

Kilder:
HP pressmelding
Gartner

Stikkord: Maskinvare, nettbrett, pc