Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Kazams nordiske salgssjef, Claus Pedersen, poserer med en av selskapets billige Android-mobiler. Kazam satser på en ren Android-opplevelse, gratis skjermbytte i 12 måneder etter kjøp (også om du knuser den), og robust service. (Ill.: Trond Bie/ITavisen.no)

– Derfor er vi unike

I går presenterte Kazam sine to første Android-produktserier, bestående av totalt syv modeller. Selskapet går mot strømmen, og vil satse tungt på service og support, mobiler «som bare virker» og lav pris for de nordiske landene.

Oppdatert 7. november 08:56

Her er prisene (inkl mva.):

* KAZAM Trooper X3.5: 850 kroner

KAZAM Trooper X4.0: 1000 kroner

KAZAM Trooper X4.5: 1200 kroner

KAZAM Trooper X5.0: 1500 kroner

KAZAM Trooper X5.5: 1500 kroner

KAZAM Thunder Q4.5: 1700 kroner

KAZAM Thunder Q5.0: 2000 kroner

Dette er Kazam
Vi møtte tidligere i dag danskene Frank Jensen (COO), og Claus Pedersen (salgsdirektør for de nordiske landene). De to har lang fartstid i mobilbransjen, med toppjobber innen Nokia og HTC.

Vi var veldig klar over at selskapet ikke satser på å utkonkurrere Samsung, Apple, LG eller Sony på rene spesifikasjoner og ytelse (hvem kan vel det?) etter å ha sett produktspesifikasjonene.

Nei, dette svært ferske selskapet (de annonserte sin eksistens i sommer) vil gjøre noe som er ganske uhørt i teknologibransjen: satse på service for sluttbrukeren.

Når det er sagt er nok dette et selskap som i hovedsak, i hvert fall i første omgang, vil prøve å kapre storkunder. De to toppsjefene brukte Statoil som eksempel på et selskap de vil kunne levere svært prisgunstige mobiler til, ferdig installert og satt opp med de appene en slik bedrift trenger.

Kule, små og dedikerte: det er slik ønsker Kazam å presentere seg mot markedet. – Når medarbeiderne våre kommer på jobb, er det med Kazam tatovert på hjertet, hevder de to nordiske toppsjefene. (Ill.: Kazam)

Dette lurte vi på
Hvorfor mener dere disse mobilene vi appelere til nordmenn?

Det vi typisk opplever, er at det kommer en til tre telefoner fra nye selskap, men vi kommer med et bredt utvalg modeller. Vi vet godt hvor glade dere nordmenn er i «high spec», og våre ligger kanskje i en annen kategori. Men når det er sagt, så opplever vi også at mange vil ha en «good enough»-mobil.

Mange ganger kjøper man et merke, men det finnes masse i mobilen man aldri får bruk for. Fler og fler kunder ønsker bare å betale og investere i noe man har bruk for. Derfor har jo også Rema 1000 stor markedsandel.

Hvorfor betale full pris, når man kan få den til halv pris. Telefonen er kun en del av historien vår. Vi har andre unike konsepter. Om dere kontakter kundeservice så kan vi ta over mobilen via nettet, og hjelpe deg på direkten. Om telefonen går i stykker så leveres den til servicepartner, og være i orden igjen etter tre dager. Første gang man ødelegger skjermen, om det er innen 12 måneder etter kjøp, betaler vi for reperasjon av glasset. Også sensoren, om den også er ødelagt, skryter Pedersen.

Mobilene har to års garanti, og Kazam skal ha norsk servicepartner klar ved start. Du behøver med andre ord ikke ringe til Danmark, eller sende mobilen til utlandet for reperasjon.

Kazam mener alvor når det kommer til pris: den billigste modellen starter på rundt 800 kroner, mens den dyreste med fire kjerner og 1 GB ram skal koste rundt 2000 kroner i Norge (inkl. mva.).

Det er Taiwanske Mediatek som har produsert brikkesettene til Kazams første mobiler. Et selskap de mener de har mye til felles med: lav priser, god ytelse og mulighet til å nå store deler av verden. Kazams strategi er å kapre Europa først, men har intet mindre enn global tilstedeværelse som endelig mål.

Kazams Trooper-serie. (Ill.: Trond Bie/ITavisen.no)
De tre modellen vi fikk tatt en kjapp titt på virket solide, men de er på ingen måte noen designperler. (Ill.: Trond Bie/ITavisen.no)

Ikke rør mobilen min!
En annen viktig greie for Kazam er at de ikke skal tukle med folks mobiler. De sammenligner det med et bilkjøp: det er ikke selger som skal bestemme hvordan ting skal se ut, det er eier. Derfor kommer alle Kazams mobiler med urørt Android 4.2.2: ingen egne skall, ingen egne apper.

Selskapet avslørte ovenfor ITavisen.no at de i skrivende stund jobber med testing av 4.3. 4.4 ligger nok noe lenger frem i tid – ikke så rart, den første mobilen med 4.4 (Nexus 5 fra LG og Google), ble lansert forrige uke. Til oss forklarte de at de prioriterer en stabil løsning som fungerer, og ikke kommer til å sjanse på et så ferskt operativsystem uten at de er helt sikre på at alt er som det skal være.

Samtlige modeller har batteri som kan byttes, 5 MP-kamera, og alle støtter microSD med opp til 32 GB.

Vi fikk tatt en kjapp titt på tre av modellene i Trooper-serien, altså inngangsmodellene. Thunder Range er fire-kjerners-modellene, men de kommer ikke før litt senere. Samtlige modeller skal  dog lanseres i Norge i år, og det kommer mer i desember. Av tilbehør kan Kazam by på deksler (med 5,0 følger det med gratis flip-case), og flere av mobilene kommer i flere forskjellige farger (hvitt, svart, blått og grått).

Tre av fem modeller i Trooper-serien. De to andre modellene er å finne i Thunder Range-serien. Fra venstre: 4,5, 5,0 og 5,5. (Ill.: Trond Bie/ITavisen.no)

Ikke LTE i år
Alle de syv mobilene kommer til Norge i år, innen to til tre uker, faktisk. Kazams produkter vil være
tilgjengelig på nett såvel som i butikk. Ingen av dagens modeller støtter LTE, men Kazam forsikrer oss om at dette ikke er en teknisk utfordring, men at det har å gjøre med avtaler som må forhandles frem med operatørene. 

De avslører også at de er i dialog med norske operatører, men avslørte ikke hvilke.Selskapet Regner med å ha modeller med LTE i førte kvartal neste år.

– Derfor skal vi lykkes
– Hva gjør Kazam unikt?

– Om vi gjør det alle andre gjør, så får vi ikke mange sjanser. Vi er her for å differensiere oss. Vi kjøper oss ikke til markedsandeler Vi synes bransjen er noe innspist. Vi skal bevise at man ikke må betale så mye. Det er her vi starter, og så begynner vi å bygge på. Vi setter kunden i sentrum. Mobilen skal fungere, og er man i utlandet skal man lett få den reparert også der. I en dansk undersøkelse gikk det frem at danskene ikke synes det er greit å være mer enn 24 timer uten mobilen sin, forteller Jensen oss.

– Vi skal ikke kjøpe Premier League-klubber. Det er kunden som betaler, så vi vil ikke gjøre det dyrere, og med unødvendig komplekse løsninger: keep it simple. Vi er over 50 personer i Europa, og 70 i Kina. Altså 120 personer totalt som jobber med dette. Det er personer med lang fartstid i bransjen. 

Når vi går ut av 2013 er vi kanskje 70-80 mennesker i Europa. Vi investerer tungt i alle de tingene du ikke ser, det synes jeg er viktig å trekke frem. Vi vil tenke oss godt om. Vi er en merkevare som tenker. Vi går gjerne inn og skaper litt uro i markedet.

Det blir spennende å se om Kazam finner nok kunder i forbrukermarkedet som verdsetter service og support høyere enn teoretisk ytelse og CPU, CPU og RAM-spesifikasjoner. Det er langt fra en umulighet, men bransjen er som kjent knallhard. Det blir spennende å se.

En større modell i Trooper-serien. (Ill.: Trond Bie/ITavisen.no)
Baksiden på samme modell. (Ill.: Trond Bie/ITavisen.no)
Stikkord: kazam, Mobil