Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Facebook krever fra før av absolutt alle bruker sitt ekte navn. Kombiner dette med et svært høyt antall brukere, og mulighet til å vite hva alle gjør inne på siden i sanntid, så har man en svært effektiv markedsføringsapparat og analyse-program.

Facebook vil følge med på musepekeren din

Tester snokingen nå.

Overvåkingsskandalen ruller videre nå som det er kjent at NSA tappet informasjon direkte fra Google og Yahoo.

Skremmende bruk av teknologi, eller en markedsføringsnødvendighet?
Så man skulle tro Facebook ikke en gang turte å tenke tanken på å overvåke brukerne sine mer (som de fra før av krever at bruker tjenesten med sitt ekte navn, og ingenting annet), men det kan altså bli en realitet. Selskapet tester nemlig ut funksjonalitet som gjør det mulig for dem å vite nøyaktig hvor muspekeren din er til enhver tid, når du besøker Facebook.com.

Det er Facebooks Ken Rudin som har avslørt planene ovenfor The Wall Street Journal.

Les også: Facebook fjerner siste rest av anonymitet.

Vil vite absolutt alt
Facebook vil kunne, om dette blir en realitet, ikke bare hvite hvor muspekeren er på skjermen, men hvor lenge den blir stående på et element på facebook.com, og hvor lenge ting som nyhetsstrømmen er synlig.

Shutterstock gjør dette allerede: de vet akkurat hva brukerne bedriver på siden, hvilke bilder de har klikket på, og hvilke bilder de tror du skal trykke på.

En av årsakene til at dette nå er så lett å få til er Microsoft-kode utviklet med Javascript. Koden er svært enkel, men robust nok til å hente inn slik informasjon uten problemer. Microsoft er som kjent Facebook-aksjonær, så kanskje blir det et tettere samarbeid her, men dette er bare spekulasjoner.

Kanskje, kanskje ikke…
Det er selvsagt ikke sikkert dette blir implementert, men nå som Facebook har avslørt sine planer, tipper vi det blir en ganske så heftig debatt på vestens største sosiale nett-tjeneste.

«Jeg kan ikke love at dette rulles ut. Vi får trolig vite det i løpet av noen måneder», avslørte Rudin til WSJ. 

Da får vi bare håpe at Facebook offentliggjør planene i mediene, om de velger å gå for dette.
 

Kilde:
WSJ

Stikkord: facebook