Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Samsung-representanter vakte oppsikt i køen foran Apple Store i New York under lanseringen av iPhone 5c og 5s. (Ill.: Bloomberg)

La ut falske hat-meldinger om konkurrenter

Samsung får bot for bølle-markedsføring.

Samsung betalte bloggere for å skrive negativt om konkurrentene sine.

Knusende rapport
Det er konklusjonen i en fersk rapport fra det taiwanske konkurransetilsynet FTC (Fair Trade Commission).

FTC ilegger Samsung et bot på 10 millioner taiwanske dollar (om lag to millioner norske kroner).

Ryktene stemte
Saken har vært etterforsket siden april, etter at det lenge hadde versert rykter om at de mange stygge og nedstettende meldingene om konkurrerende telefoner fra HTC og andre var noe helt annet enn ytringer fra folk som ville si sin ærlige mening.

Nå viser det seg altså at ryktene stemte, og at Samsung ifølge FTC virkelig betalte andre for å sverte konkurretenes produkter.

Lang og stygg liste
Listen over det FTC hevder Samsung har gjort er lang og stygg.

Selskapet skal ha betalt folk for å "framheve svakhetene med andres produkter", såkalt "desinfeksjon" (fjerning) av negativt ladede nyheter om Samsung og det de noe kryptisk kaller "palindromisk produktmarkedsføring" (et "palindrom" er et ord som kan leses både forlengs og baklengs).

Denne typen markedsføring er kjent i markedsføringskretser som "astroturfing" – et samlebegrep for urent trav i media. Og Samsung er på ingen måte den første som blir tatt for dette.

Ikke første gang
Det er heller ikke første gangen Samsung blir tatt for slik aktivitet, selv om det så vidt vi vet er første gang de har fått en bot av denne størrelsen.

Sist det skjedde, ble det avslørt at de hadde bestukket skribenter til å nevne Samsungs egen konkurranse på Stack Overflow, et populært forum for utviklere.

I tillegg vakte det oppsikt da Samsung-represntanter prøvde å infiltrere køen av Apple-fans foran Apple Store på 5th avenue i New York da iPhone 5S og 5C ble lagt ut for salg i slutten av september.

Skyldte på PR-byrå
Samsung skyldte den gangen på PR-byrået sitt, som de mente hadde gått over streken uten deres vitende og vilje.

Denne gangen er det nok vanskeligere å bortforklare det som har skjedd.

Kilder:
Phys.org

The Verge

 

Stikkord: samsung