Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Det er begrenset hva Apple kan finne på for å beholde interessen for iPad, sier analytiker Colin Gillis. Imens fosser konkurrentene fram med sine brett. (Ill.: Apple)

Nå raser iPad-salget

– Alvorlig problem for Apple.

Tirsdag denne uken viste det seg at den nye iPhone 5C ikke på langt nær har vært den suksessen Apple håpet på.

Må gire ned
Så dårlig går salget at Apple skal ha bedt sine produsenter om å gire ned.

Men det er ikke bare når det gjelder «billig-utgaven» (storebror 5S går bra) av iPhone at Apple sliter.

27 prosent ned
Nå viser det seg at også iPad-salget skuffer.

For ifølge CNN Money har salget av iPad målt i omsetning falt med hele 27 prosent  i løpet av tredje kvartal i år (1. april til 30. juni).

Konkurrenter overtar
Dette på tross av at det i denne perioden både har kommet mini-utgave og at de store «paddene» har fått bedre skjerm og blitt raskere.

Årsaken er  at Samsung, Acer, Lenovo og alle de andre brettprodusentene der ute tar stadig større markedsandeler.

Mye mindre markedsandel
Apples markedsandel raser nemlig nedover. Andelen som kjøper iPad har gått fra 60 til 32 prosent.

Med andre ord er nærmere 70 prosent av alle nettbrett som selges i verden i dag ikke en iPad.

– Alvorlig problem
Dette er et alvorlig problem for Apple, mener mange analytikere. Selv om iPhone får mest oppmerksomhet og opplever de lengste køene, er iPad-salget Apples nest viktigste inntektskilde.

Colin Gillis  i analysebyrået BGC kan ikke se noen vei ut av uføret.

– Lite de kan gjøre
Med en inntektsstrøm på svimlende 36 milliarder dollar (om lag 214 millarder norske kroner) sier det seg selv at det ikke er smart å sette ned prisen.

– Så hva kan de gjøre? Sette vinger på det og få det til å fly? Det er et nettbrett. Det er grenser for hvor mange oppgraderinger du kan gjøre, sier han til CNN.

 

Stikkord: Apple, ipad