Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Googles iOS-ikoner er greie å holde styr på. Det er fordi de ikke følger Apple-normen, hevder Androids designsjef. (Ill.: Google)

– Derfor bryter vi Apples regler

Androids designsjef snakker ut.

Om du bruker Chrome, Google Maps, Search YouTube eller andre Google-apper  på iPhone, iPad eller iPod Touch har du kanskje lagt merke til at Google følger en litt annen designlinje enn de fleste andre som lager iOS-apper.

Helt bevisst
Det er helt bevisst, skal vi tro Googles Android-designsjef Matias Duarte.

På sin blogg tar han nå bladet fra munnen og forteller åpent hvorfor Google ikke vil følge Apples såkalte HIG-retninglinjer (Human Interface Guidelines).

– Bare se på Twitters fjærpenn
– Mange andre «universelle» ikoner avviker fra HIG fordi de som står bak føler at deres unike variant ikke hemmer brukervennlighet og er en del av deres merkevare. Tenk bare på Twitter knappen med den fantasifulle fjærpennen, skriver Duarte blant annet.

Det er ikke slik at Apple håndhever reglene som en lov. Det meste er tillatt, så lenge det ikke handler om pupper, kopiering av Apple eller rikets sikkerhet.

Overtydelige ikoner
Men det Androids designsjef egentlig sier, er at Googles nærmest overtydelige ikoner er mer brukervennlige enn Apples egne, noe kryptiske og til dels ganske like ikoner (er det noen som aldri har tatt feil av «Kontakter» og «Finn Venner»?).

En annen sak er det at Apple helst så at Google ikke var på programflaten deres i det hele tatt…

Stikkord: app, Google, ios