Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Først var det ulyder. Nå er det manglende kontakt mellom kontroller og konsoll som er problemet. (Ill.: Microsoft)

Microsoft avslører Xbox One-innmaten

Spill: Slik skal de forhindre «RRoD».

Microsoft har endelig avslørt noen av de tekniske spesifikasjonene til Xbox One. Konsollen kommer til Norge tidlig neste år.

Spesifikasjonene
Microsofts brikkearkitekt John Sell avslørte detaljene på Hot Chips-konferansen på Stanford University i California:

* 28 nm.-byggeprossess – 5 milliarder transistorer
* Én chip med CPU, GPU og 47 MB minne (ikke det samme som RAM)
* CPU-en har 8 Jaguar-kjerner fra AMD
* GPU har 15 spesial-CPU-er som tar seg av grafikk og fysikk
* One kan overføre hastigheter til 32 MB-internminnet med 204 GB/s
* 8 GB delt minne (68 GB/s teoretisk makshastighet)
* DirectX 11.1+
* 500 GB lagringsplass
* Lydbrikke spesiallaget av Microsoft for avlasting

* Kinect: 1080p – kan se objekter så små som 2,5 cm- 20 millisekunder respons – 70-graders visningsvinkel – registerere objekter 0,8 til 4,2 meter unna.

Les også: Dette er nettskyen god for.

Slik skal de unngå RRoD

Notoriske «Red Ring of Death» var et stort problem for Microsoft med forrige generasjon. Det førte til mye negativ publisetet, og selskapet måtte punge ut 1 milliard dollar (6 milliarder kroner) for å ersatte defekte og ødelagte konsoller.

Dette må ungås for enhver pris med One. Derfor har Microsoft bygget «vegger» rundt de forskjellige kompoentnene. På den måten kan enkeltkomponenter skrus av, ikke bare for å spare strøm, men for å unngå permanent skade om konsollen skulle bli for varm.

Svært avanserte brikker
Faktisk er byggprossessen så avansert at man kan skru av visse seksjoner av en brikke så ikke hele ødelegges.

Det er vanskelig å lage slike brikker, og trolig er dette grunnen til at utrullingen til blant annet Norge ikke vil skje før neste år. De klarer nok rett og slett ikke å lage nok er vår synsing.


 

Kilde:
Venture Beat

Stikkord: Spill, xbox one