Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Det var aldri noen konspirasjon. Microsoft prøvde ikke å kverke Nokia og gjøre selskapet til sitt eget, men det ser ut til å bli resultatet fordi Windows Phone ikke er bra nok. (Ill.: Microsoft)

Derfor tror vi Nokia, HTC og BlackBerry dør

Men hvordan kan vi mene noe slikt? (Kommentar)

Nokia og BlackBerry har omtrent en ikke-eksisterende innflytelse på markedet, men av forskjellige grunner, og HTC leverer ett godt produkt, men sliter voldsomt pengemessig.

Nokia-problemet
Nokia designer ikke sitt eget OS, kun designet på skallet, for også spesifikasjonene (foruten kameraene) bestemmes av Microsofts OS. Og siden Lumia-mobilene kun utgjør noen få prosent av det globale mobil-markedet, har de heller ikke den helt store designinnflytelsen. 
I hvert fall ikke i nærhten en like stor posisjon som de kunne ha hatt. Når vi snakker designinnflytelse på resten av markedet er Apple milevis foran i omtrent alle produktsegmenter, og ikke bare mobil.

Mye av grunnen til at Nokia valgte Windows Phone var jo for å differensiere seg (alle Android-mobiler i topplassen er mer eller mindre like, bortsett fra skallene som gjør alt verre), men problemet med Windows Phone er at «ingen» vil ha det, uansett hvor annerledes det er.

Det er anneredeles på feil måte kan man vel kanskje si, og det at Microsoft ikke får med seg utviklerne gjør det vanskelig å se noen lys fremtid for et «selvstendig» Nokia.

Og skal Microsoft virkelig starte på nytt igjen? Det er vanskelig å fatte, men ikke umulig å tro.

BlackBerry-problemet
BlackBerry er en liten annen historie, for de hersker over alle deler av sin egen operasjon, akkurat som Apple. Men til forskjell fra Apple er ikke nye BlackBerry med to nye mobiler, re-branding, og et nytt OS noen suksess.

Tvert i mot: BlackBerry Z10 er allerede, etter kun fire måneder, dumpet i pris hos tele-operatører og kjeder i Statene.

Det er ikke bare et veldig stort problem at hverken Lumia eller BlackBerry selger særlig godt – nei, det verste er at begge to startet på nytt på helt nye plattformer, og likevel går det ikke rundt. Det er ingen jubel, det er ingen entusiasme. Ingen rappoterter om at produktene rives bort fra butikkhyllene.

En større fiasko enn man tror
Det er ingenting som sier fiasko like mye som når nye grunnideer ikke klarer å penetrere de gamle ideene til allerede etablerte økosystemer. Er ikke det nye mye bedre enn det etablerte, hvorfor skifte? Markedet har talt.

Min spådom: det som er igjen av Nokia blir kjøpt opp av Microsoft. BlackBerry går konkurs. Det samme gjør HTC. Kanskje kjøpes noen av patentene opp av andre, men bortsett fra det vil de i praksis ebbe ut.

Stakkars HTC
I motsetning til Nokia og BlackBerry som det er litt vanskelig å synes synd på, de har tross alt ikke levert gode nok produkter, og har hatt sin mulighet, er HTCs historie er litt tristere sett fra forbrukerståsted.

De kom på banen som den første Windows Mobile-produsenten (den gang het de QTek). De var ikke særlig sexy. Ikke bare fordi de brukte Windows Mobile, men fordi produktene ikke var særlig gode å bruke med knotete tastaturer, og som sagt, et veldig dårlig operativsystem.

Det tristeste med HTCs fall er at de i motsetning til Samsung, og alle andre Android-produsenter, ikke har (snart kan vi skrive hadde) som taktikk å oversvømme markedet med produkter, og dermed øke sjansen for at noen kjøper dem uansett om det er gode produkter eller ikke

HTC har jo faktisk lært noe, og det bør belønnes: kombinasjonen god design, smarte løsninger og ytelse selger.

Man må ikke lage tre modeller (HTC One mini er jo også bekreftet) av den samme mobilen. Man kan da se hva Apple gjør, og lære av dem, uten å bli en klone. Bares synd HTC nå prøver å bli som Samsung rett før de er på vei til å dø ut, istedet for å finne seg selv. De er jo så nærme.

Men nå har det virkelig løsnet for HTC. Svaret er One, og svaret var godt det, men det kom bare for seint. Selv om One på ingen måte selger dårlig (5 millioner er bra det, selv om det er halvparten av hva Samsung klarte med Galaxy S4 etter første regnepause), sliter selskapet så heftig økonomisk at det er vanskelig å se hvordan de skal kunne klare å innovere. Som sagt: det ser ut til at de går for den lettvinte løsningen og lager variasjoner av toppmodellen.

Spådommen
HTC, Nokia og BlackBerry. Tre selskap jeg tror mer eller mindre vil forsvinne, hver på sin egen måte, og av forskjellige grunner:

* Nokia fordi de satset på et økosystem som ikke er noen sukess. Det hjelper ikke at de har et 41 MP-kamera i sin nye mobil. Alt det andre må klaffe også. Hva kommer Microsoft til å gjøre? innlemme Nokia i Surface-teamet.

* HTC grunnet penge- og produksjonsproblemer. De har heller ikke vært nok på. One kom for sent, og HTC hadde leveringsproblemer. Det hadde ikke Samsung med S4. Galaxy-serien er uansett en langt mer etablert merkevare, uansett om den er bedre eller ikke. Når forskjellene er så små vil den sterkeste merkevaren fra det største selskapet vinne.

* BlackBerry fordi de fortsatt leverer dyre og middelmådige produkter ingen vil ha. Så lett er det noen ganger. Spesielt problematisk er det akkurat fordi de akkurat prøvde å gjøre alt annerledes, men endte med samme resultat.

Apple og Google… gjesp?
Da sitter vi igjen med to suksessfulle økosystemer. Ett er helt åpent, og med så mange like og middelmådige produkter i hyllene at mange dessverre føler seg nødt til å leke programvareselskap for å differansere seg (skam dere). Det andre systemet, og mobilene fra Apple, er helt lukket på alle tenkelige måter.

Ingen har funnet noen gyllen middelvei i mobilmarkedet, men jeg tror de første som klarer det kan skaffe seg en solid posisjon. Nexus-produktene fra Google er det nærmeste vi kommer per dags dato. Det er litt kjedelig, men bedre enn ingenting.

Stikkord: kommentar, Mobil