Annonse


Nå vil Facebook kopiere dette

Flipboard er en populær tjeneste som lar deg samle alle dine nyhetskilder på ett sted og presenterer stoff fra de ulike kilder som et pent magasin på mobil og nettbrett.

Zuckerberg selv involvert
Nå vil Facebook kopiere sukesessen, melder Wall Street Journal.

Ifølge avisen har Facebook arbeidet med en løsning som ligner svært mye på Flipboard i over ett år.

Sjefen Mark Zuckerberg skal være personlig involvert i utviklingen, noe som tyder på at prosjektet er ekstremt viktig for det sosiale nettverket.

Annonse


Vil gi mer penger
– Muligheten til å "eie" stedet folk oppsøker for å lese lengre tekster er en svært bra mulighet, spesielt med tanke på annonser, sier investoren Josh Elman til Wall Street Journal.

Elman burde vite hva han snakker om, for han har tidligere jobbet med tilleggsprodukter både for Facebook og Twitter.

Leser for kort tid
Ifølge avisens kilder er Zuckerberg bekymret over at folk bruker så lite tid på det de leser på Facebook.

Disse vanene gir lite annonseinntekter. Å få folk til å dvele lenger ved tekster og bilder gir bedre eksponering for annonsører.

Dermed er det klokt å samle innholdet i et format som gjør at det både blir mer fristende å oppsøke og det og å lese det grundigere.

Profesjonelle nyheter
Tidligere i år lanserte Facebook en ny design som var ment å skulle gjøre den vanlige oppdateringene fra venner mer oversiktlig (ikke alle var enige i det).

Men denne gangen dreier det seg altså om innhold fra profesjonelle nyhetsaktører som aviser og TV.

Må betale
Om Facebook kan gjøre dette uten å inngå avtaler med nyhetsleverandørene, er imidlertid tvilsomt.

Google måtte betale store summer til franske aviser bare for å vise innholdet til aviser og nyhetskilder i sine søk, og Flipboard får ikke lov til å vise mer enn det nyhetsleverandørene selv tillater.

Annonse