Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Eksempel på sponsede resultater. (Ill.: newssnip.com)

Ukas gladmelding?

Facebook kutter ut «sponsede resultater».

Nå blir reklamen på Facebook bitte lite grann mindre plagsom.

Betalte søkeresultater
For Mark Zuckerberg & co har nemlig bestemt seg for å kutte ut «sponsored results» («sponsede resultater» på Facebook-norsk).

Sponsede resultater er betalte annonser som plutselig dukker opp i søkeresultatene.

Du ba aldri om det
Som oftest dreier det seg om kommersielle varer og tjenester, men det hender også veldedige organisasjoner og annen ikke-kommersiell informasjon dukker opp.

Poenget er at du aldri ba om det, og at resultatene slett ikke alltid er det du søker etter.

Lansert etter aksjonær-press
Dette har Facebook nå innsett er en plage for brukerne, og at det dermed heller ikke fungerer for annonsørene som betaler for det.

Sponsede resultater ble lansert i august 2012 etter sterkt press fra utålmodige aksjonærer som lurte på når Facebook skulle begynne å tjene ordentlige penger på sine 1 milliard brukere.

Dobbelt opp
Sponseresultatene var imidlertid ikke redningen i så måte. Og for Facebook ble det dobbelt opp, uten dobbelt omsetning.

– Vi så at de fleste kjøpte sponsede resultater å markedsføre sine programmer og spill. Samtidig har vi jo allerede vanlige annonser som tilbyr akkurat det samme» sa talsmannen, som trolig tenker på annonsene til høyre på siden.

Nå venter de bare at de også tar vekk de sponsede sakene i den vanlige nyhetsstrømmen…

Stikkord: facebook