Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Xbox One kan vel umulig overgå dette?

Spill: PS4-grafikken vi ikke trodde var mulig enda

Det er veldig spennende dager for grafikkinteresserte, for en 12 minutter lang nydelig grafikkdemo fra folkene hos Quantic Dream kan nå beskues.

Wow…
The Dark Sorcerer
er navnet på Quantic Dreams grafikkdemo for PS4 – utvikleren har bestemt seg, som med forrige konsoll-generasjon, å fokusere på Sonys konsoll. Det er vi glade for, for resultatet er intet mindre enn svært imponerende.

Husk også å ta en titt på Quantic Dreams kommende storspill Beyond: Two Souls.

Dette er 2005-demoen The Casting. Det er ikke vanskelig å se hvor langt de har kommet siden den gang. Når vi så denne demoen for mange år tilbake var vi svært imponerte.

Her er det åtte år gamle klippet:

Sammenlign dette med årets The Dark Sorcerer-demo fra samme utvikler:

I sanntid
Om det skulle være noen tvil: joda, klippet over kjører i sanntid i full HD på en Playstation 4. Utviklerne forklarer på bloggen at de nesten hadde glemt hvor stort spranget er fra 720p til 1080p når man har slik ytelse å leke seg med.

Legg så på kantutjevning (noe PS3 ikke var så god på), og en haug med polygoner og lys, og man er veldig, veldig nærme CGI-grafikk.

Litt om det tekniske
I demoklippet er det omtrent en million polygoner tildelt settet, og litt mindre enn 1 million per karakter på skjermen (altså til sammen 4 millioner polygoner når de tre karakterene er på skjermen samtidig).

Hver karakter «veier» 350 MB i teksturer, og har omtrent 40 forskjellige shadere. I demoen ser man teknologi som fysisk-baserte shaders, volumetriske lys, full HDR, Color Grading, fysiske linser og gjennomsiktighet for mer realistisk tegning av hud. 

Kilde:
Playstation Blog

 

Stikkord: ps4, Spill