Twitter-brukere har i mange år hatt glede av at emnene som diskuteres på nettet kan samles under emneord-symbolet «#» (hashtag).
Enklere å følge med
Nå får også Facebook-brukerne glede av denne kjekke funksjonen som gjør at du enkelt kan følge med på et bestemt tema.
Det har lenge vært kjent at det sosiale nettverk skulle følge i kortmeldingstjenesten Twitters fotspor, men først i går rullet de det ut i USA.
Ikke i Norge ennå
En norsk lansering lar som vanlig vente på seg, men vi vil tro at også nordmenn kan bruke den nye emneord-funksjonen i løpet av sommeren.
Annonse
På tross av at vi ikke har fått det ennå (i hvert fall ikke offisielt – kanskje noen der ute har det likevel allerede?), har Facebook lagt ut en norsk bruksanvisning.
Tre hovedfunksjoner
I hovedtrekk er det dette de nå har innført:
1) Da kan søke etter et bestemt emneord direkte fra søkefeltet. For eksempel: #Prism
2) Du kan klikke på et emneord hentet fra andre tjenester, slik som Instagram eller Twitter.
3) Du kan lage en ny melding direkte fra emneord-strømmen og søkeresultatene.
Blir det folkesport?
Så gjenstår det bare å se om emneord (ja, vi prøver å bruke det norske utrykket, selv om det kan virke uvant – akkurat som «strømming») blir like mye av en folkesport på Facebook som det nå er på Twitter.
Kilder:
Facebook
The Guardian
ArsTechnica
Annonse