Annonse


Nå tar han grep mot hatet

Det er ofte vanskelig å få grep om hva det er tillatt å skrive på Facebook og hva som kvalifiserer for utkastelse.

Amming forbudt, jødehets greit
For eksempel er det åpenbart greit med holocaust-benektelse mens et uskyldig bilde av en mor som ammer sitt barn er fy-fy.

Samtidig har vi sett flere tilfeller der små grupper som ikke tåler kritikk har organiserte kampanjer mot meningsmotstandere slik at de blir kastet ut.

Dermed vinner ekstremistene mens kritikerne deres taper.

Annonse


Vil rydde opp
Nå erkjenner Facebook selv at dette er et salig rot.

I et innlegg på Facebooks offisielle blogg skriver Facebooks direktør for global politikk Marne Levine at det sosiale nettsamfunnet vil foreta en full gjennomgang av regelverket.

Fem tiltak
Levine lister opp fem konkrete tiltak som skal gjøre Facebook til et sted som både ivaretar ytringsfriheten og samtidig luker ut de verste utslagene av den:

1) Revisjon av regelverket. Her vil Facebook ha med seg både brukere, jurister og ulike interesseorganisasjoner for å utforme et nytt regelverk som i størst mulig grad ivaretar både lovverkets krav i ulike land og behovene for brukerne til å ytre seg.

2) Bedre opplæring for Facebooks egne moderatorer. Også her skal juridisk ekspertise kobles inn.

3) Ansvarliggjøring av brukerne. Dette innebærer tiltak som gjør det lettere å spore opp folk som har gått over streken, samt hindre at de kommer inn igjen. Lage bedre verktøy som gjør at brukerne selv kan fjerne og rapportere overtramp.

4) Jobbe tett med minoriteter og kvinneorganisasjoner for å hindre at rasistiske og kvinnefiendtlige ytringer florerer.

5) Etablere formelle bånd til Anti-Defamation League og andre organisasjoner som jobber for å stoppe hatmeldinger på nettet. Også feministorganisasjoner nevnes som samarbeidspartnere.

Slutt på fundamentalismen
Facebooks toppsjef Mark Zuckerberg har tidligere framstått som noe av en ytringsfrihetsfundamentalist. Nå har han åpenbart innsett at fornuftig redigering ikke er det samme som sensur.

Samtidig er Facebook med sine over en milliard brukere nesten uoverkommelig å følge med på. Derfor satser han på at brukere lokalt holder orden i eget hus, godt hjulpet av klarere regler og innspill fra både eksperter og vanlige brukere.

Annonse