Annonse


Lei av annonse-helvetet

Fra april i fjor til april i år falt bruken av Facebook med ni prosent i Storbritannia. En viktig årsak er stadig mer påtrengende annonser.

Det viser en fersk undersøkelse fra analyseinstituttet YouGov.

– Påtrengende annonser
Undersøkelsen viser ikke hvor mange som har slettet kontoen sin og sagt farvel til Facebook for godt.

Men av de som oppgir at de ikke lenger bruker det sosiale nettverket sier 23 prosent at påtrengende annonser er årsaken.

Annonse


Sterkere misnøye
I perioden april 2011 til april 2012 var dette tallet 18 prosent, så vi snakker om en markant sterkere misnøye.

Denne misnøyen kan henge sammen med at Facebook-annonsene har blitt stadig mer synlige og nå også har begynt å dukke opp i den vanlige nyhetsstrømmen som «forslag».

– Ikke relevante
Undersøkelsen viser også at Facebook-annonser neppe er særlig effektive. For bare en av 20 brukere oppgir at de har klikket på en annonse. Og under halvparten oppgir at de har «likt» en annonse (de andre har kanskje blitt lurt til å gjøre det?).

Ti prosent oppgir at de ikke finner Facebook-annonsene relevante.

– Smartere tilnærming
– Denne rapporten viser at å nå potensielle kunder gjennom sosiale medier og vanlige medier er to forskjellige ting. Antallet brukere som kobler seg vekk fra annonsørenes markedsføring viser helt klart at man må velge en smartere tilnærming, sier YouGovs forskningsdirektør James McCoy til The Register.

Dersom du vil lese hele undersøkelsen, må du dessverre ut med hele 3500 britiske pund – om lag 30 787 norske kroner. Om du er rik og i overkant medie-interessert kan du laste den ned HER.

 

Annonse