Annonse


Slik skal filmen EGENTLIG skal være

Den norske filmen «Uro:spredere» handler om fildelingens dilemma. Hva skal plate- og filmbransjen leve av når alt er gratis? Kan man innføre lover mot noe «alle» gjør?

Offer for eget tema
Dette og flere spørsmål blir behandlet grundig i filmen, der både fildelere, ytringsfrihetsfundamentalister på den ene siden og artister og bransjefolk på den andre siden er representert.

Ironisk nok måtte filmen vises uten musikk da den først ble presentert i 2009.

Fire år etter
Nå, fire år etter, er de nødvendige tillatelsene fra TONO i boks.

Annonse


Dermed kan filmen endelig vises med musikk fra Klovner i Kamp, Hank & Mari og Gatas Parlament.

Alle sa ja, men TONO sa nei
Opprinnelig sa alle ja til at musikken deres ble brukt i filmen. Og ingen forlangte betaling, siden dette var et prosjekt det ikke skulle tjenes penger på.

Men det ville ikke TONO være med på. Skjemaer måtte fylles ut og satser følges.

Dette skapte usikkerhet, og Klovner i Kamp trakk seg. Hank & Mari og Gatas Parlament sa fortsatt ja, men TONO mente at når én sa nei, så måtte alle gjøre det. (Se debattinnlegg om saken fra Gisle Hannemyr og Svenn-Arne Dragly)

– Har ikke systemer
– Saken viser mest av alt at TONO ikke har systemer på plass som fanger opp denne type prosjekter. De kunne for eksempel ikke gi noe klart svar på hvilke satser som gjaldt og hva vi skulle betale, sier Simon Eriksen Valvik til ITavisen.

Valvik er kanskje mest kjent som pressetalsmann på The Gathering, men er også en av initiativtakerne til Urospredere-prosjektet.

Også advarselen var «fy»
Enden på visa ble at filmen ble sluppet uten musikken. 

Til og med «skrekk og advarsel»-filmsnutten fra platebransjen (der den kjente skuespilleren Aksel Hennie deltar) ble forlangt fjernet, selv om platebransjen selv hadde gitt tillatelse.

Men nå har altså TONO og filmskaperne kommet til enighet.

Dårlig regnestykke
​Ifølge Valvik kostet filmen rundt 70 000 kroner å lage. De fikk til sammen rundt 5000 i statsstøtte, men måtte til slutt ut med rundt 9000 i lisenser.

Et slikt regnestykke frister neppe andre amatørfilmskapere til å gå i gang med lignende prosjekter.

Her kan du se filmen – med musikk:

Annonse