Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Google-sjef Eric Schmidt syntes Google-mottoet var noe tull når han først kom inn i selskapet, men erkjenner at det også har fungert. (Ill.: Guillaume Paumier/Wikipedia Commons)

Google-mottoet var det teiteste han hadde hørt

Forklarer opphavet til «Don’t be evil» .

I et intervju med NPR avslører Google-sjef Eric Schmidt hva han egentlig mener om Googles «ikke vær slem»-slogan.

Rett og slett bare teit?
Schmidt var ingen fan av mottoet når han kom inn i selskapet, for å si det forsiktig. Han husker han mente at 
«det var den teiteste regelen han hadde hørt om», og at «det ikke finnes noen bok om ondskap, kanskje bortsett fra Bibelen.»

Det var de to Google-grunderne Sergey Brin og Larry Page som fant opp mottoet. Det var ment som en form for etisk kompass for selskapet, men mottoet har også slått ekstra hardt tilbake på selskapet etter personvernkritikk.

Hadde sin funksjon
– Det ble oppfunnet av Larry og Sergey. I
deen var at vi ikke helt vet hva ondskap er, men om vi har en regel som sier at vi ikke skal være onde, så kan ansatte si «jeg tror det er ondt»

Når jeg dukket opp trodde jeg dette var den dummeste regelen noensinne, fordi det ikke finnes noen bok om ondskap, bortsett fra kanskje, du vet, Bibelen eller noe.

Det som så skjer er at jeg sitter i et møte, og vi har en debatt om et reklameprodukt, og en av ingeniører slår knyttneven på bordet og sier at det er ondt. Så stopper hele samtalen, og alle tenker sitt. Til slutt stoppet vi prosjektet. Så det fungerte, konkluderer toppsjefen.

Ingen snillisme i amerikansk business
Man kan mene hva man vil om Google og mottoet deres, men en ting som er mer sannhet enn noe annet om amerikanske forretninger oppsummerte intervjuer:

– Så du kommer inn som en forretningsmann som har vært suksessrik i all mulig Silicon Valley-virksomhet. Og du kommer inn i selskapet, og du skjønner at dette om å ikke være slem aldri vil fungere i amerikanske virksomheter.
 

Kilde:
NPR

Stikkord: Google