Noen som er gamle nok til å huske «New Coke» (Coca Colas egen versjon av historien finner du HER), som skulle erstatte verdens mest solgte leskedrikk Coca Cola?
Full retrett i 1983
Det var i 1983 det skjedde, og den fulle retretten til daværende Coca Cola-sjef Don Keogh (som for øvrig har skrevet den definitive læreboka om hvordan man mislykkes i forretningslivet – The Ten Commandments for Business Failure) kan du ser her:
– Hvorfor forandre til det verre?
Nå mener mange at det samme er i ferd med å skje for Microsoft, med Windows 8.
Hvorfor fikse noe som allerede virker? Og hvorfor endre et produkt til det verre?
Annonse
– Pågått i sju måneder
– Dette er akkurat som New Coke, og det har pågått i sju måneder (Coca Cola brukte tre måneder på å snu – journ.anm.). Men Coca Cola hørte bedre etter, sier analytikeren Richard Doherty i selskapet Envisioneering til The Financial Times.
– Dette er helt forferdelig når slik skjer med et flaggskip-produkt, sier hans frittstående kollega Mark Anderson, som mener dette må få konsekvenser for Microsoft-sjefen Steve Ballmer.
– Gi oss startknappen tilbake!
Det er spesielt to tin kundene ønsker seg tilbake: Start-knappen og det gamle skrivebordet.
Microsoft har gjort iherdige (og noen vil si fortvilte) forsøk på å forklare folk at Modern UI (rutenettet som kommer opp når du starter maskinen og som tidligere het Metro) er en helt ny måte å jobbe på, og at alt egentlig både er enklere og mer brukervennlig enn før.
Men den gang ei. Brukerne har talt: De vil ha gamle Windows slik de kjenner det tilbake.
Har vært vellykket før
Det er for øvrig ikke uvanlig at IT-selskaper endrer grensesnittet til det ugjenkjennelige. Microsoft gjorde det da de gikk fra Windows 3.1 til Windows 95 i 1995, og Apple gjorde det da de gikk fra OS 9 til OS X i 2001.
Men i begge tilfeller ble endringene godt mottatt av kundene, som syntes å være enige om at det dreide seg om framskritt og moderniseringer og ikke om forverringer.
Annonse