Hopp til navigasjon Hopp til innhold
BlackBerry Playbook solgte omtrent ikke i det hele tatt. Nå mener BlackBerry-sjefen at hele produktsegmentet trolig er dødt om noen år.

BlackBerry: – Nettbrettene er døde om fem år

Toppsjefen med bombe.

BlackBerry-sjef Thorstein Heins mener det ikke er penger å tjene på nettbrett, og at de derfor kommer til være døde som forbrukerprodukter om fem år.

I hvert fall ikke god forretning for BlackBerry
Den noe merkelige meningen fra Heins kom med i forbindelse med selskapets Q10-lanseringen i Los Angeles. Q10 er selskapets første mobil med fysisk tastatur og BlackBerry OS 10.

– Om fem år tror jeg ikke det vil være en grunn til å ha et nettbrett. Kanskje en stor skjerm på jobben, men ikke i form av et nettbrett. Nettbrett i seg selv er ikke en god forretningsmodell, hevder Heins.

Les også vår test av BlackBerry Z10.

PlayBook var en giga-flopp
Det eneste han har rett i at det ikke har vært det for BlackBerry som lanserte PlayBook i april 2011, men produktet kræsjet fullstendig i markedet, så mye at selskapet måtte dumpe prisene for å bli kvitte seg med dem.

Kanskje er BlackBerry ute av nettbrett-markedet for godt etter PlayBook-fiaskoen, men å si at forbrukerne ikke er interesserte i å kjøpe et slikt produkt motbeviser både Apple og Google. Apple iPad er det produktet som øker mest, og vil trolige fortsette å gjøre det i god tid fremover.

– Om fem år ser jeg BlackBerry som den absolutt lederen i mobil-computing, det er dette vi sikter etter. Jeg vil skaffe så mye markedsandel som mulig, men ikke ved å være en copycat, spår en optimistisk Heins.

 

Kilde:
Bloomberg

Stikkord: blackberry, nettbrett