Annonse


– Samsung utnytter Apple-hatet

At Samsung brukere utradisjonelle – noen vil si ufine – metoder for å «ta» erkekonkurrenten Apple, er en kjent sak.

Mange vil huske videosnutten der Apple-fans i kø blir framstilt som en uintelligent saueflokk.

Lei av fanatikere
Andre husker «kampanjen» Sh*t Apple Fanatics Day, der en Apple-tilhenger blir framstilt som en fanatiker som kjøper absolutt alle de positive mytene om Apple og deres produkter og som gjør patetiske forsøk på å overbevise alle han treffer.

Den første var et Samsung-stunt, den andre var et påfunn fra vanlige folk som hadde sett seg lei på at nyfrelste iPhone-eiere i vennekretsen oppførte seg som Jehovas Vitner.

Annonse


Utnytter Apple-hat
Hatet mot Apple gløder ganske naturlig i befolkningen, og det er i grunnen bare for Samsung å fyre opp under det.

Og det gjør de til gangs, hevder nettstedet  Fortune Tech.

Falske HTC-anmeldelser
Her avsløres det at Samsung betaler folk over store deler av verden for å sverte Apple. Avsløringene kommer i kjølvannet av at nettstedet Taiwansamsungleaks.org avslørte at Samsung betalte folk for å skrive falske anmeldelser av HTC-telefon.

Samsung har senere innrømmet at de betalte studenter for å skrive anmeldelsene, men karakteriserte som en «uheldig hendelse» som stred mot deres prinsipper.

Falsk grasrot-aksjon?
Og nå altså en svertekampanje på nettets grunnplan – diskusjonsfeltet under teknologi-artikler.

Da journalisten Philip Elmer-DeWitt skrev en artikkel som omhandlet Apple-aksjonærers mistanke om at Samsung drev samme type viral svertekampanje mot Apple som den de motvillig hadde innrømmet at de drev mot HTC, skjedde det noe uvanlig.

Voldsom kommentarstrøm
Først kom den sedvanlige strømmen av kommentarer fra folk som var vekselvis Samsung- og Apple-tilhengere (et kjent fenomen også her på ITavisen).

Etter litt over ett døgn hadde mengden av kommentarer vokst til 343 kommentarer, noe som var mer betydelig mer enn det vanlige.

Apple-folket ble nedstemt
Men så skjedde det: I løpet av noen få timer ble samtlige innlegg som tok til orde for Apple stemt ned i Disqus-systemet (som vi også bruker).

Samtidig ble alle andre innlegg – uansett hvor lite saklige de var – stemt opp.

-Betalt hær
Dette skjedde på en søndag ettermiddag koreansk tid, og virket utvilsomt organisert.

Elmer-DeWitt hevder at han ble utsatt for Samsungs betalte hær av nett-kommentatorer, og at dette er en taktikk som Samsung nå bruker.

Kjent fra Kina
Taktikken vært brukt av kinesiske selskaper, som betaler moderatorer for å slette innlegg i kommentarfelt.

Nå ser det ut som om Samsung bruker samme taktikk.

 

 

 

Annonse