Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Bransken merker krisen på kroppen. Men ledelsen i Europas største elektronikkmesse har grunn til å smile likevel. (Fra venstre Jens Heithecker, Juergen Boyny, Hans-Joachim Kamp, Reinhard Zinkann, Christian Goeke og Dave Graveline (programleder). (Ill.: Tore Neset)

Tapte 76 milliarder kroner

Slik påvirker krisen elektronikkbransjen.

Sardinia (ITavisen.no): Det ville være feil å si at det går så det griner i elektronikkbransjen for tiden.

Koster for lite
Mens nettbrett og mobiltelefoner opplever vekst, gjør prispresset i bransjen generelt at tapene blir store.

Tingene vi kjøper koster rett og slett for lite. Derfor har ikke markedet for forbrukerelektronikk opplevd det samme som annen luksusindustri.

Har ikke råd
Markedet for dyre biler, klokker og smykker er bedre enn noensinne. Mens folk flest – altså flertallet i et kriserammet Europa som ikke har råd til slikt – venter med sine innkjøp av store flatskjermer og annet som koster en halv månedslønn eller mer.

Samtidig har den elektronikken vi omgir oss med til daglig stadig blitt billigere, ikke minst fordi størstedelen av produksjonen nå ligger i asiatiske lavkostland som Kina, Thailand og Malaysia.

Går med tap
– Elektronikkbransjen tapte 10 milliarder euro (om lag 76 milliarder norske kroner – journ.anm) i Europa i 2012. Den økonomiske krisen er noe av forklaringen, men den største synderen er likevel den generelle prisreduksjonen på våre varer, sier Hans-Joachim Kamp.

Kamp er styreformann i den tyske bransjeforeningen GFU (Gesellschaft für Unterhaltungs- und Kommunikationselektronik), som arrangerer den årlige IFA -messen (Internationale Funkausstelung) i Berlin.

Har blitt mye billigere
Som illustrasjon til hvordan utviklingen har gått viser han til at en standard «tjukkas-TV» i 1980 kostet om lag en gjennomsnittlig, europeisk månedslønn.

Nå koster en flatskjerm i samme liga (46-tommer) en tredels månedslønn. Til sammenligning koster en gjennomsnittlig familiebil 10 månedslønner – relativt sett omtrent det samme som den gjorde for 33 år siden.

Alt vel med IFA
Selve messen lider imidlertid ikke under verken priskrise eller generell økonomisk krise i Europa.

For stadig sterkere pågang fra store og små leverandører av forbrukerelektronikk har ført til at de faktisk må utvide.

Nytt konferansesenter
Messesjefen Christian Göke kan fortelle at de nå bygger et nytt konferansesenter som skal stå klart i januar/februar 2014.

Og siden det ikke er plass til flere enn de 26 hallene som allerede er på det enorme messeområdet vest i Berlin, må de eksisterende hellene utnyttes bedre.

Mer tallmateriale finner du HER.

Denne reisen ble betalt av IFA i samarbeid med Norsk-Tysk Handelskammer.

Stikkord: ifa